Gå videre til hovedindholdet

Mohnstriezel / Tysk kringle med birkes



Endnu et indlæg inspireret af vores nylige ferie i Tyskland, hvor vejret var koldt, vådt og dårligt, men maden var god, god og god. 

I Tyskland har de i langt højere grad end i Danmark noget med kirsebær, som de kommer i kager og yoghurter og drikkevarer. Sehr deliziös! Og så har de også noget med birkes, som de gerne bruger i det søde køkken - und ich mag das wirklich! Så mens resten af familien sad og frøs over deres eftermiddags-is, fik jeg mig en eller anden form for kage med birkes og blev især vild med denne kringle-agtige ting med birkes-remonce og sprød streusel på toppen kaldet en Mohnstriezel, som jeg her bringer opskriften videre på.

Jeg prøver normalt her på bloggen ikke at bruge ingredienser, som er (alt for) svære at få fat i, for jeg bliver selv træt af, når man i en opskrift skal bruge uopdrivelige ting og sager. Men jeg gør lige en undtagelse denne gang, fordi jeg sådan havde lyst til selv at bage med birkes. Så jeg  købte en lille pakke Mohnfix (færdiglavet, sød birkes-remonce, kan man vel kalde det) med hjem. De fås i hvert et lille supermarked dernede, men desværre ikke i Danmark. Men hvis man ikke lige står og skal en tur ned over grænsen i nærmeste fremtid, vil jeg tro, at man i stedet for Mohnfix kan bruge en helt almindelig remonce af kanel, smør og sukker (og måske lidt marcipan. Og lidt birkes?) og stadig få en meget anstændig kage ud af det.

Obs! Tjek lige tænderne efter indtag af kagen. Det er ret voldsomme mængder birkes, vi er ude i her!

Mohnstriezel mit streuseln / Kringle med birkes 
Dej
1,5 dl mælk, gerne sødmælk
50 g smør
1/4 pk gær (ca 12 g)
50 g sukker
1 æg
1 nip salt
Ca 300 g mel + lidt ekstra til udrulning

Fyld
1 pk Mohnfix (250 g)

Streusel 
60 g koldt smør
100 g mel
50 g sukker
½ tsk vanillesukker
½ tsk kardemomme
1 sammenpisket æg 

Glasur:
Flormelis (ca. 50 g.) og lidt kogende vand

Instruktioner:
Start med dejen: 
Smelt smørret i en kasserolle ved middel varme. Når smørret er helt smeltet, kommes mælken i og lunes til lunkent. 

Kom mælk og smør i en skål og opløs gæren heri. Rør ægget ud i væsken og bland også sukkeret  og et lille nip salt i. Til sidst kommes melet i (hold lidt tilbage, til du ser hvor fast dejen bliver), og dejen æltes godt igennem på et meldrysset bord. Den skal være relativt fast, men også lidt fedtet, så kom kun nok mel i til at den lige kan æltes - eller allerbedst ælt den med en røremaskine. Kom dejen tilbage i skålen og læg et klæde over. Lad dejen hæve 1½ time til den er hævet til næsten dobbelt størrelse.

Mens dejen hæver laves streuslen, som med fordel kan bruge lidt tid i køleskabet, så den bliver hård. Til streuslen blandes mel, sukker, kardemomme og vanillesukker i en skål og smuldr koldt smør i blandingen til det minder om groft rasp. Kom ½ sammenpisket æg i (gem den anden halvdel til at pensle kagen) og saml dejen til en meget grov mørdejs-smuldr. Kom streuslen i køleskabet til den skal bruges.

Slå dejen ned og rul den den ud på et let meldrysset bord til et kvadrat på ca. 30x40 cm. Fordel med en ske eller kniv forsigtigt birkesblandingen (Mohnfix) over hele overfladen og rul den sammen til en slags roulade. Skær den midt over på den lange led og vikl de to dele omkring hinanden til en fin  fletning/kringle.

Kom kringlen over på en bageplade med bagepapir. Dæk den med et viskestykke og lad den efterhæve 45 minutter.

Varm ovnen op til 175 grader varmluft. 

Pensl kringlen med den sidste halvdel at det sammenpiskede æg. Smuldr streuslen til mindre stykker og drys dem over hele kagen og pres det forsigtigt fast uden at slå luften ud af kagen.

Bag nederst i ovnen i ca 35 min eller til den er netop gennembagt. Hold øje med om den er ved at blive mørk og læg et stykke sølvpapir løst over.

Lad kagen afkøle på en bagerist. Bland flormelis med lidt kogende vand til en glasur og dryp den over. 

Er bedst den dag den er bagt, men kan fint fryses (uden glasuren) og tøs op ved stuetemperatur eller 100 grader i ovnen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)