Gå videre til hovedindholdet

Eggnog



Jeg går stadig og venter på at blive headhuntet til at være smagstester hos en af de store fødevareproducenter. Hvis de bare vidste, hvor meget mine smagsløg har at bidrage med. Vi kunne være til så stor gensidig glæde og inspiration. Der sker nemlig det, at jeg gang på gang har fået smag for noget nyt, som så lynhurtigt forsvinder fra markedet igen. Det skete for eksempel med Arlas Bubbletea (kold mælke-agtig drik med små frugt perler. Mmm) og - det hidtil største tab - Ben & Jerrys vidunderlige is-variant Clever Cookies (labre småkager i flødeis med cookieswirls. Jeg får tårer i øjnene af savn nu). Så jeg tænker, man et eller andet sted ville kunne bruge mig som smagstester med modsat fortegn; altså at hvis tingene falder i min smag, så skal man lige tænke sig om en ekstra gang, før man satser for hårdt på det.

Sådan er det åbenbart også med eggnog. Sidste jul så jeg til min glæde, at de solgte færdiglavet eggnog i Rema 1000. Det har jeg altid gerne villet smag - sikkert på grund af de mange amerikanske julefilm, jeg har set gennem tiden. Nu bor jeg ikke lige i umiddelbar nærhed af en Rema, så der gik nogle dage, før jeg kom forbi butikken. Jeg ledte og ledte, men kunne ikke finde den der eggnog, så jeg spurgte en af de kvindelige ansatte. Hun så først på mig, som om jeg havde spurgt hende, om de havde babygylp på dåse. Så brød hun ud i et hånligt"Ha!" og forklarede: "Dem ku' vi bare ikke komme af med. Sidste uge solgte vi dem for en krone stykket, fordi de var ved at blive for gamle, og folk ville stadigvæk ikke købe dem, så vi endte med at smide dem alle sammen ud". Og så for ligesom at understrege sin undren over, at det virkelig var eggnog, jeg var ude efter, spurgte hun med opmuntrende stemme: "Du ved godt, at det er sådan noget flødecreme med æg i?" Jeg skyndte mig ud derfra med følelsen af at have været udsat for eggnog-shaming.

Men eggnog er ikke noget at skamme sig over, så nu har jeg luret på nettet og lavet min egen variant af den julede drik. Og ja, det er jo dybest set en æggesnaps med fløde i. What's not to like? Enjoy - with your head held high!

Eggnog
(4-6 pers.)
6 pasteuriserede æggeblommer
125 g. rørsukker (eller almindelig sukker)
2,5 dl fløde
½ l. minimælk
½-1 tsk revet muskatnød
Et lille nip salt
1 tsk vanilleekstrakt
Evt. en god mørk rom

Pisk æggeblommer og sukker godt sammen til en luftig æggesnaps i en skål. I en gryde varmes fløde, mælk, muskatnød og salt langsomt op til det næsten når kogepunktet. Rør rundt, så det ikke brænder på. Tag blandingen af varmen og bland lidt ad gangen den varme mælk i æggeblanding. Det er vigtigt at gøre det lidt ad gangen, da æggene ellers bliver til røræg. Når al mælken er blandet i æggene, hældes hele blandingen tilbage i gryden og varmes igennem ved middel varme og under omrøring til den begynder at tykne let. Hvis den gør de mindste tilløb til at ville koge, tages den straks af varmen.  Tag blandingen af varmen, når den har fået en passende tykkelse og bland vanilleekstrakt i. Hæld i en skål, dæk med husholdningsfilm og stil på køl, til eggnoggen er helt kold. Hæld i små glas og drik den som den er eller med et skvæt rom og et drys muskatnød på toppen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)