Gå videre til hovedindholdet

To slags raw snack-kugler - og et mad-interview


Jeg er sådan lidt skeptisk over for hele raw food bevægelsen. Raw food er mad, der ikke er varmet op til over 42 grader ud fra tanken, at opvarmning af maden forringer madens næringsmæssige værdi, og det giver jo rigtig god mening at ville bevare vitaminer og mineraler i maden. Men samtidig har jeg det noget stramt med, når mad så at sige bliver sovset så meget ind i moral, at det at spise (bestemte ting) og det at synde kommer til at ligge lige op og ned af hinanden. Og det synes jeg, raw food bevægelsen er ret slem til. Når det så er sagt, så er der rigtig meget raw food, der smager megagodt - og mad, der smager godt, har jeg aldrig noget problem med! 

Opskriften på disse raw snack-kugler, der smager helt vidunderligt godt, har jeg fået af min svogers søde, smukke kone Camilla, som jeg også har interviewet, mens vores unger moslede rundt om ørene på os:

Fortæl lidt om dig selv
Jeg læser bachelor i ernæring og sundhed og er nu på 10. modul. Jeg bor i Tranbjerg uden for Aarhus sammen med min mand, Jeppe, og vores datter, Alma, på godt 1 år.

Har du ændret syn på mad efter du begyndte at læse bachelor i ernæring?
Ja, det synes jeg. Dengang jeg lige var flyttet sammen med Jeppe, gik jeg ikke så meget op i mad, men nu går jeg meget op i at finde alternativer til sukker og slik. Sukker gør bare ikke noget godt for kroppen. Jeg ved godt, vi ikke kan holde Alma fra sukker for altid - og det er heller ikke meningen - men som mor vil jeg gerne have, at mit barn skal leve så rent som muligt så længe som muligt. Derfor prøver jeg at tilbyde hende andre ting i stedet for.

Er der noget, der har overrasket dig, efter du er begyndt at læse ernæring?
Ja. Ihvertfald hvor dårlige vores sundhedsvaner er her i Danmark. Og så at folk, jeg snakker med og vejleder tit tror, at jeg bare kan give dem et nemt svar på, hvordan de kan tabe sig. Men der er jo bare ikke nogen genveje til vægttab. Hvis jeg havde et nemt svar på det, ville jeg helt sikkert have skrevet en bog og været millionær nu.

Hvad har været din bedste madoplevelse?
[Camilla tænker længe] Det er nok de gange, jeg har været på ferie i Grækenland. Maden er bare så lækker. Lam og tzatziki og alt sådan noget. Men måske har det også noget med varmen at gøre. Og hvidvinen!

Hvad har været din dårligste madoplevelse?
Det var engang, jeg var piccoline i et stort firma, hvor vi havde en skotsk kok. Han lavede en dag haggis [en skotsk ret med fåre-indvolde kogt i dyrets egen mavesæk] til nogle af os. Han ville ikke fortælle os, hvad det var, før efter vi havde smagt. Det var rigtig grimt at skulle spise noget, man ikke vidste, hvad var, og så smagen! Han fortalte, at hans børn elskede det, men jeg syntes bare, at det havde sådan en fed smag af spæk.

Hvad er det mærkeligste, du har smagt?
Haggis!

Du har også længe serveret mad i et arresthus. Vil du ikke fortælle lidt om det?
Jo, jeg har lavet og serveret mad i et arresthus i 6 år nu. Det er god og sund mad, der er lavet helt fra bunden. Som regel er folk meget flinke mod os og taknemmelige for maden, men der er også tit meget brok. Jeg tror, det er fordi at maden er et af de eneste steder i arresten, hvor de selv kan have en mening om noget. Vi der serverer er jo også på en måde meget neutrale, så derfor er det måske også nemmere at brokke sig til os.

Hvor stammer opskriften på raw  snack-kugler fra?
Jeg fandt opskriften engang på en hjemmeside, men har udviklet videre på den oprindelige opskrift. Jeg følger ikke rigtigt en opskrift på dem mere. Det er mere noget med at smide en håndfuld af dét og en håndfuld af dét i, og så variere smagene. Min mand var ikke så vild med den der dadelsmag, men når der så kommer kakao eller romessens i, smager de jo nærmest som trøfler, så nu er han også rigtig glad for dem. Man kan også fryse dem og spise dem direkte fra fryseren - det smager også rigtig lækkert. De er perfekte, når man lige trænger til en sød snack.





-------------------------------------------------------------------------------------------
Når man først har styr på opskriften på de her raw kugler, tror jeg, de kan varieres i det uendelige. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave nogen med med forskellige typer nødder. De smager drøngodt og lidt hen ad havregrynskugler, men også med en lidt mere voksen smag fra nødderne. Jeg har totalt fået mod på at lave mere raw food, hvis det smager lige så godt og er lige så nemt, som det her.

Raw snack-kugler I
1 pakke friske dadler
200 g mandler
1 dl. finvalsede havregryn
½ presset appelsin
Evt. kokosmel

Blend nødderne fint. Tilsæt dadler, havregryn og appelsinsaft, og blend til massen er helt blandet sammen og samler sig. Tril til kugler og rul evt. i kokosmel.

Raw snack-kugler II
1 pakke friske dadler
200 g mandler
1 dl finvalsede havregryn
½ presset appelsin
1 spsk kakaopulver
½ tsk romessens
Kakaopulver (evt. raw kakao)

Blend nødderne fint. Tilsæt dadler, havregryn, appelsinsaft, kakaopulver og romessens, og blend til massen er helt blandet sammen og samler sig. Tril til kugler og rul i kakaopulver.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Lyserøde djævleæg med bacon

Jeg har gennem mit liv set alt for mange amerikanske serier af svingende kvalitet, og derfor er jeg også blevet nysgerrig på alle de sjove former for mad og madtraditioner, de viser eller henviser til i serierne. Jeg kan især huske, at jeg i lang, lang tid havde meget lyst til at smage eggnog - og endte med at lave det selv (lige her :  https://alverdensmad1.blogspot.com/2016/12/eggnog.html ) og cobb salad, som jeg også endte med at lave en variation af selv (lige her:  https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/05/cobb-salad-med-jordbr-og-blue-cheese.html ). Jeg kunne også godt tænke mig at lave (og smage!) en rigtig thanksgiving middag, men det må vente, til det bliver vinter igen om lang, lang tid. Men devilled eggs er endnu en ret i den lange række af amerikanske retter, jeg har haft lyst til at prøve. Da jeg så forleden så et billede af en variant, der var lyserød i kanterne, blev jeg bare nødt til at prøve dem.  De smager rigtig dejligt, og man behøver bestemt ikke a