Gå videre til hovedindholdet

Pesto spejlæg på surdejsbrød


 
 

Ind i mellem præsenterer min yngste datter mig for retter, hun har set på TikTok, og som hun bare MÅ lave, hvis hun nogensinde skal kunne leve et lykkeligt liv. Så vi har for eksempel lavet bagt feta pasta (hvor en blok feta bages i ovnen sammen med bl.a. en portion tomater, hvorefter det hele blot røres sammen med kogt pasta), som jeg havde store forventninger til, men som trods ok velsmag også var en noget ensformig ret, der vist skal videreudvikles en del på, før jeg serverer den til aftensmad igen. Vi har også lavet cloud bread, der hovedsageligt består af piskede æggehvider og majsstivelse, som bages i ovnen. Brødet blev fint, stort og fluffy, men jeg havde ikke megen lyst til at smage på det, fordi... nåja, æggehvider og majsstivelse... 

Men så ind i mellem er der en TikTok-trendy-ret, der rammer plet - og pesto spejlæg er én af dem. Det er super simpelt og hurtigt at lave og smager helt forrygende. Det løfter på en supernem måde det gode spejlæg op til nye højder, og dét holder hele vejen - så her får I min version, som vist mest adskiller sig fra standardversionen ved at have fået tilsat lidt friske urter fra sommerhaven samt en håndfuld saltede græskarkerner, som jeg putter på det meste i disse dage, fordi det lige giver en god knasende sprødhed. Retten er lige så hurtigt lavet som almindelige spejlæg (ihvertfald hvis man bruger købt pesto - køb i så fald en god, frisk én), og er god til både morgenmad, brunch og frokost - måske endda også en nem aftensmad på en lun sommeraften. Velbekomme!




Pesto spejlæg (2 stk)

4 spsk god grøn pesto (hjemmelavet eller købt færdiglavet)

2 æg

Salt & peber

2 skiver godt surdejsbrød

Lidt jomfru olivenolie

Evt. lidt basilikum eller grønne urter til pynt

Evt. lidt saltede græskarkerner 

  

Instruktioner:

Varm en pande op og kom 3 spsk af pestoen på og bred det lidt ud med en ske. Når pestoen bobler, slås æggene ud - som almindelige spejlæg - oveni pestoen. Lad æggene stege ved middelvarme 5-6 min, eller til de er netop gennemstegte (eller til de er sådan, som du foretrækker dine spejlæg). Rist imens brødet og dryp lidt olivenolie over og lidt salt og peber. Læg æggene på brødet, dryp det sidste pesto over, samt lidt basilikumblade eller andre friske krydderurter og evt. saltede græskarkerner for lidt knas. Lidt salt og peber på. Serveres straks.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Lyserøde djævleæg med bacon

Jeg har gennem mit liv set alt for mange amerikanske serier af svingende kvalitet, og derfor er jeg også blevet nysgerrig på alle de sjove former for mad og madtraditioner, de viser eller henviser til i serierne. Jeg kan især huske, at jeg i lang, lang tid havde meget lyst til at smage eggnog - og endte med at lave det selv (lige her :  https://alverdensmad1.blogspot.com/2016/12/eggnog.html ) og cobb salad, som jeg også endte med at lave en variation af selv (lige her:  https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/05/cobb-salad-med-jordbr-og-blue-cheese.html ). Jeg kunne også godt tænke mig at lave (og smage!) en rigtig thanksgiving middag, men det må vente, til det bliver vinter igen om lang, lang tid. Men devilled eggs er endnu en ret i den lange række af amerikanske retter, jeg har haft lyst til at prøve. Da jeg så forleden så et billede af en variant, der var lyserød i kanterne, blev jeg bare nødt til at prøve dem.  De smager rigtig dejligt, og man behøver bestemt ikke a