Gå videre til hovedindholdet

De lækreste og nemmeste foccacia-boller


Nogen ville nok sige, at jeg har lidt for mange kogebøger. Men hvor mange er "for mange" egentlig? Især når der findes så mange smukke kogebøger med lækre opskrifter fra alle egne i verden. Det bliver aldrig for meget! Kogebøger - og opskrifter i det hele taget - gør mig overdrevent glad. 

Min nye absolutte yndlings-bagebog hedder Breaking breads og er skrevet af bageren Uri Scheft, som nu bor i New York, men blev født i Israel af danske forældre. Det danske islæt bliver tydeligt i bogen, hvor der lige pludselig dukker en virkelig fin opskrift på napoleonshatte op midt mellem alle de traditionelt jødiske og mellemøstlige brød som challah, brioche, hamantaschen, babka og fladbrød. 

Bogen har et væld af lækre opskrifter, og nogle helt fantastisk indbydende billeder af de mange brød og kager. Men allerbedst er, at der bliver givet meget udførlige forklaringer på, hvordan de forskellige brød skal blandes, æltes og formes. De allermest indviklede brød har fine illustrationer, hvor man trin for trin kan se, hvordan man f.eks, fletter en fin babka eller former forskellige smukke challah'er. 

Der er ikke en eneste opskrift i bogen, jeg ikke har lyst til at kaste mig ud i, og bogen er hermed anbefalet på det varmeste! Hvis man vil have en "smagsprøve", kan man se Uri Schefts opskrift på det yemenske brød kubaneh på Food52's fantastiske blog lige her: https://food52.com/recipes/66596-uri-scheft-s-yemeni-kubaneh

En af de opskrifter i bogen, jeg allerede har prøvet, er focaccia-brødet. I bogen er der en meget lang og udførlig opskrift på dette lækre, italienske brød, og jeg må indrømme, at jeg ikke fulgte opskriften helt til punkt og prikke. Alligevel endte jeg med det lækreste focaccia jeg nogensinde har bagt - med sej skorpe og en blød  og meget luftig krumme. Sådan et brød jeg kun troede, man kunne købe hos en specialbager eller kun kunne lave selv med en årtier gammel surdej, en hemmelig familieopskrift og flere dages koldhævning. Hemmeligheden er åbenbart at folde dejen ind over sig selv snarere end at ælte den. Opskriften herunder er således min forkortede/forenklede udgave af den, man finder i bogen (som garanteret er endnu mere himmelsk, hvis man blot har tålmodighed til at følge den helt til dørs med bagesten og det hele).

Disse focaccia-boller eller småbrød er gode både som brydebrød eller med fyld. Man kan selvfølgelig også putte fyld eller krydderier ovenpå dem, f.eks. tomater, oliven, oregano, rosmarin, kogte kartofler eller hvidløg. Portionen herunder er stor, men brødene egner sig rigtig godt til at blive frosset. De smager stort set lige så godt efter at være tøet op og lunet i ovnen, som de gør som nybagte.


Focaccia-boller (20 stk)
7 dl. lunkent vand
15 g. gær
850 g mel, helst tipo 00 + ekstra til udrulning
1 spsk sukker
1 spsk salt
½ dl god olivenolie
Groft havsalt

Hæld vandet i en stor skål og opløs gæren heri. Tilsæt mel, sukker og salt og rør rundt med hånden i et minuts tid til der ikke er klumper i dejen. Dejen er meget klistret på dette tidspunkt. Dæk skålen til med husholdningsfilm, og lad dejen stå lunt og hæve i 30 minutter. 

Tag husholdningsfilmen af skålen og læg det til side (det skal bruges igen). Dryp lidt olivenolie rundt langs dejens kant. Nu skal dejen foldes. Tænk på skålen/dejen som havende fire sider. Gnid lidt olivenolie på hænderne og løft/stræk med fingrene dejen godt op i den første side og fold dejen ind over midten. Vend skålen en kvart omgang og gør det samme ved den anden side: Løft/stræk dejen forsigtigt op så langt den kan komme uden at gå i stykker og fold den ind over sig selv. Gør det samme med de sidste to sider. Til sidst vendes hele dejen en omgang, så den så at sige ligger med bunden i vejret. Dæk til med husholdningsfilm igen og lad stå 20 minutter.

Gentag nu samme procedure igen: Fold dejen ind over sig selv fire gange og vend derefter bunden i vejret på den igen. Dæk til og lad hæve endnu 20 minutter.

Tænd ovnen på 250 grader varmluft. Lad bagepladerne blive inde i ovnen og varme op sammen med ovnen. Læg i stedet to stykker bagepapir på køkkenbordet.

Dejen skulle gerne være luftig, blød og lækker nu. Drys godt med mel ud på køkkenbordet og hæl forsigtigt dejen ud herpå uden at trykke på den eller på anden vis slå luften ud af den. Bred forsigtigt dejen ud til et stor rektangel -  ca.30 x 50 cm. Vær igen forsigtig med ikke at trykke for meget luft ud af den. Skær nu dejen ud i tyve aflange boller, som forsigtigt lægges over på de to stykker bagepapir med lidt god afstand imellem, da de hæver en del og gerne vil klistre sammen. Lad hæve 10 min.

Dyp fingrene i den resterende olivenolie og stik fingrene ned i hver bolle - ikke hele vejen igennem, bare så der kommer en fordybning i dejen med lidt olivenolie i. Dyp fingrene i olivenolien mellem hver bolle. Drys evt. med lidt havsalts flager eller læg anden fyld eller krydderier på.

Tag nu de varme bageplader ud af ovnen og list forsigtigt bollerne på bagepapiret over på dem. Luk ovndøren imens du gør dette, så varmen ikke slipper ud. Bag nu bollerne midt og nederst i ovnen ca. 10-12 min. Hold godt øje med dem - de skal ikke blive for mørke.

Tag bollerne ud og lad dem køle lidt af på en rist, inden de spises. Er gode både lune og afkølede.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)