Gå videre til hovedindholdet

Pasta puttenesca - og et madinterview



Det er alt, alt for længe siden, jeg har samlet opskrifter ind og har fået lavet mad-interviews, som jo egentlig var formålet med denne blog. Men for nylig mødtes jeg med min skønne, tidligere kollega Chaitali, og så her mit snit til at få lokket en opskrift ud af hende.   

Jeg tror ikke, Chaitali bliver fornærmet, hvis jeg kalder hende et madøre. Hun er ihvertfald mindst lige så glad for mad, som jeg er; hun har altid prøvet de nye restauranter i Århus, hun eksperimenterer med sous vide tilberedning og stegning af brisler og andet godt sammen med sin kæreste, og hun kan få lys i øjnene ved synet af en hindbærsnitte.  

Chaitali har givet mig opskriften på sin udgave af den italienske ret pasta puttenesca, som på dansk vel ville hedde noget i retning af skøgens spaghetti. Og så bliver man jo allerede lidt nysgerrig, ikke? 

Jeg interviewede Chaitali over en dejlig kop caffe latte:

Fortæl lidt om dig selv.
Jeg er 34 år og er psykolog og arbejder med familier, der har det svært af forskellige grunde. Jeg bor i Århus sammen med min kæreste. Og så er jeg utroligt madglad! Mad gør mig glad, men det gør mig også glad at lave mad, at planlægge et måltid og købe ind til det. Det kan give mig et kick. Og så synes jeg ikke, at mad behøver være så kompliceret - det skal bare smage godt.

Hvorfor valgte du lige denne ret?
Det er en ret, jeg bliver ved med at komme tilbage til. Jeg har lavet den rigtig mange mange. Den er god både til hverdag, eller hvis man får nogen på besøg, og så smager den godt. Jeg har vist aldrig oplevet, at nogen ikke kunne lide den. Og så er det en ret, der kalder på et glas vin. Både mens man laver den og mens man spiser den.

Hvilket måltid har været dit bedste måltid?
[Chaitali tænker længe] Det ved jeg simpelthen ikke.

Men hvad har været dit sidste rigtigt gode måltid så?
Det var for et par uger siden, da min kæreste havde inviteret mig ned at spise på St Pauls Apothek [restaurant i Århus], hvor vi fik en seks-retters menu med cocktails, der var tilpasset retterne. Det var rigtig god mad og rart med sådan en rigtig kæreste-aften, hvor man klædte sig pænt på og gjorde noget ud af sig selv og så gik ud. Og så sad vi og grinede lidt af det par, der sad ved siden af os. Det var en mand, der var afsted med en meget kedelig kone, der ikke kunne lide noget af maden.

Hvad er så det dårligste måltid du har fået?
Hm, det er nok desværre den frokost, vi får på mit arbejde. Vi har en madmutter, der ikke kan lide grøntsager! For nogle uger siden fik vi en pastaret med sådan nogle lidt kedelige små rejer fra lage og så en masse syltede hvidløg. Det var ikke lækkert! Og det værste var at to dage senere serverede hun den igen - altså resterne, der bare var blevet varmet op. Der var jeg nødt til at gå ud og købe mig noget frokost, og det var hun vist ikke så tilfreds med.

Hvad er det mærkeligste du nogensinde har spist?
Det var nok en skorpion i en tequilaflaske. Ligesom der kan ligge en orm i en tequilaflaske, lå der en skorpion i denne her. Det var på en ferie i Mexico, og jeg var ikke helt ædru.
Jeg har også spist græshopper i Thailand. De var friturestegte og smagte godt sammen med lime og chili.
Det mærkeligste jeg har set andre spise var engang, da mine forældre drak sådan noget væske, hvor der lå en slags svamp i. Det var vist meningen, det skulle virke udrendsende eller være sundt ihvertfald.

Har du en madfilosofi?
Mad skal prøves! Noget af det bedste, når man er ude at rejse er maden. At prøve det lokale køkken. Jeg er vild med street food. I Mexico fik vi et helt fantastisk måltid en morgen vi var på udkig efter morgenmad og kunne se der stod en masse lokale i kø foran to, der stod og lavede tacos. Jeg kan ikke spansk, men ved hjælp af fagter og lidt spansk fik vi nogle kyllingetacos, som smagte helt fantastisk. Og bagefter ville de næsten ikke tage betaling for tacos'ene. Det var en rigtig god oplevelse!






......................................................


Herunder er Chaitalis opskrift på pasta puttenesca, som jeg ikke kan anbefale nok. Den er nem at lave og smager fantastisk - især med et godt glas vin til!

Pasta puttenesca (nok til 2 skøger)
½-1 dl olivenolie
1 løg
1 lille glas kapers
100 g sorte oliven
2 ansjosfileter
3 fed hvidløg
1 lille dåse tomatpure
1½ dl rødvin
1 dåse sherrytomater
Et drys chili
Evt. lidt sukker
Evt salt og peber

250 g. spaghetti
Rucolasalat
Rødvin

Løg, kapers og oliven hakkes groft. Hvidløg og ansjosfileter hakkes fint. Olien varmes op i en pande og alle de hakkede lækkersager kommes heri og steger ved middel varme til løgene er gennemsigtige og stegte, ca. 5-6 minutter. Tomatpureen kommes ved og simrer med ved lav varme i nogle minutter. Rødvin og sherrytomater kommes ved (sherrytomaterne hakkes lidt ud, hvis de er meget faste). Sovsen simrer videre til alkoholen fra vinen er kogt væk, og sovsen er kogt godt ind. Sovsen smages til med lidt chili og evt. lidt sukker, hvis den er meget bitter fra tomaterne. Som regel behøver man ikke smage til med salt og paber, men det er en smagssag

Spaghettien koges i 8 minutter. Herefter sies vandet fra og spaghettien blandes i sovsen, hvor den koger færdig (2-3 minutter).

Serveres med lidt rucola på toppen og et stort glas rødvin i glasset..

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)