Gå videre til hovedindholdet

Dutch baby: Verdens nemmeste pandekage



Igår var det international pandekage-dag. Pandekagedagen er ikke en ny kommerciel opfindelse, men en gammel kristen tradition. I gamle dage var der nemlig tradition for, at man fastede de sidste 40 dage inden påske, og i denne periode måtte man ikke spise æg, mel, mælk og søde sager. Disse råvarer skulle derfor bruges inden fasten, så man mæskede sig i pandekager dagen før fasten startede.   

Dutch baby, som er en amerikansk opfindelse og vist ikke har det mindste med hverken Holland eller babyer at gøre, må være verdens nemmeste pandekage. Man skal nemlig bare røre dejen sammen og så putte den i ovnen, og så går resten af sig selv. Det vil sige, at man helt slipper for at skulle stå og vende de små banditter på panden. Og så smager den fantastisk: Crispy og luftig langs kanten, hvor den hæver op, og lækker og pandekage-blød i midten. Pandekagen er ikke sød i sig selv, så den kan både bruges som udgangspunkt i søde og salte retter. Hermed varmt anbefalet!


Dutch baby (2-3 pers)
25 g smør
3 æg
2 dl mælk
125 g mel
½ tsk salt

Tag æg og mælk ud af køleskabet en halv times tid inden du begynder, så de kan få stuetemperatur.

Tænd ovnen på 200 grader varmluft.

Slå æggene ud i en skål og pisk dem godt igennem i 1 minuts tid til de skummer let. Pisk mælken i og derefter mel og salt. Pisk godt igennem til dejen er helt glat og uden klumper. Dejen skal være ret flydende. 

Put smørret i en ovnfast pande og sæt panden ind midt i ovnen. Når smørret er smeltet, tages panden ud af ovnen, dejen hældes i, og panden stilles straks tilbage i ovnen. Pandekagen bager 15-20 min. Hold lidt øje med den - dels så den ikke får for meget og dels fordi den er ren magi at se på. De første minutter sker der ikke så meget, men så pludselig siger det PUFF, og pandekagen souffle'er helt op, så man når at blive i tvivl om, om ovnen mon er stor nok til den.

Serveres varm og helst lige efter den er kommet ud af ovnen. Den skæres ud i trekanter (på samme måde som en lagkage). Hvis den spises som en sød morgenmad, kan den pyntes med din yndlingsfrugt og et drys flormelis og serveres med en god kop kaffe og et glas iskold appelsinjuice on the side. Yum, yum, yum!


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)