Gå videre til hovedindholdet

Stegte nyretapper med chimichurri og sweet potato fries med avocadodip



(Reklame/ kød modtaget som gave fra Toftegaards Gårdbutik).

Som jeg har skrevet om tidligere (lige her: https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/11/pide-tyrkisk-pizza-med-hakket-kd-og.html) aftalte jeg for nogle måneder siden med min tidligere kollega Jan, som har en gård på det østlige Fyn med skotsk højlandskvæg, at jeg ville lave nogle oksekødsopskrifter til hans hjemmeside (http://toftegaards-gaardbutik.dk/). 

Da Jan kom forbi med en kassefuld frosne kød-lækkerier, var nyretapper det stykke kød, han fremhævede allermest og snakkede mest begejstret om, og efter at have smagt det, forstår jeg det virkelig godt.  Nyretapper er ifølge Jan et meget overset stykke kød (og her må jeg i parentes bemærke, at der er en pr-mand, der virkelig har sovet i timen, for hvad ligner det at kalde et stykke godt kød for nyretapper!? Kødstykket hjælpes på ingen måde af sit navn, der fremmaner billeder af mærkelige indmads-spidser, men i virkeligheden drejer det sig om to muskler, der ligger rundt om nyrerne, og dermed ikke i sig selv har noget med indmad at gøre), som da, efter min mening, heller ikke er en særlig pæn eller regulær udskæring. Når det så er sagt ender man med nyretapper med utroligt mørt kød, der har en meget markant og lækker oksekødssmag. Jeg er ihvertfald overbevist om udskæringens fortræffeligheder efter at have smagt det. Hvis man gerne vil lave retten her, men ikke lige kan få fingre i nyretapper, kan man fint bruge flank steak i stedet.

Jeg har her valgt at servere nyretapperne med chimichurri, der er en argentinsk form for marinade eller dressing, der med friske krydderurter, skarphed fra eddike og hvidløg og fedme fra olivenolie er et perfekt match, der giver godt modspil til det kødet. Sammen med sprøde sweet potato fries og cremet avocado-dip er det en ret, man godt kan være bekendt at servere for gæster.
Stegte nyretapper med chimichurri og sweet potato fries med avocadodip (4 pers)
Nyretapper:
Ca. 500 g rensede nyretapper
Lidt smagsneutral olie
25 g smør
Lidt timian
Salt

Chimichurri:
2 spsk hvidvinseddike
½ dl olivenolie
½ finthakket rød chili
1 fed knust hvidløg
En håndfuld finthakket frisk persille, gerne bredbladet
En håndfuld finthakket frisk koriander
1 tsk tørret oregano
Salt

Sweet potato fries:
2 store søde kartofler eller tre mindre 
2 spsk smagsneutral olie, f.eks. majsolie

2 tsk all round krydderi
Evt et nip tørret chili
Et drys groft salt

Avocado-dip:
En moden avocado
1 spsk frisk citronsaft
2 spsk god mayonaise
Evt. et nip fint salt

Instruktioner:
Start med de søde kartofler, men tag kødet ud af køleskabet ca. ½ time, før det skal steges, så det ikke kommer helt koldt på panden.

Søde kartofler:
Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
Skræl kartoflerne og skær dem i stave. Put dem i en skål og hæld olien over. Vend godt rundt med hænderne, så alle stavene er dækket af olie. Drys krydderierne over og vend igen rundt med hænderne, til stavene er pænt dækkede.

Læg kartoffelstykkerne på en bageplade beklædt med bagepapir. Bages midt i ovnen ca. 25 minutter (eller længere afhængigt af hvor tykke fritterne er). De er færdige, når de er sprøde udenpå og bløde indeni. Drys dem med lidt salt.

Imens fritterne er i ovnen, laves kød, chimichurri og avocado-dip.

Chimichurri:
Hak persille, koriander, chili og hvidløg goft og kom det i en morter med lidt af olivenolien, og mos det hele godt sammen (har du ikke en morter, blander du blot ingredienserne godt sammen i en lille skål). Tilsæt eddike, oregano, salt og det sidste af olien og bland godt. Smag til med salt og kom i en lille skål.

Avocado-dip:
Kom kødet fra avocadoen i en skålsammen med citronsaft, mayonaise og salt. Blend med en stavblender til massen er helt glat. Smag til med lidt salt og kom i en skål.

Nyretapper:
Skær sener og fedt fra nyretapperne samt den store sene, der sidder mellem de to gode stykker kød, så du ender med at have to, fine aflange stykker kød. Krydr med salt.
Varm en pande godt op, kom olie på og brun kødet godt af på begge sider, så der kommer en god, sprød stegeflade.
Skru herefter ned for varmen (til middelvarme) og kom olie og timian på panden. Steg nu igen kødstykkerne 3-4 min på hver side (kødet skal ikke gennemsteges, for så bliver det tørt), mens det smeltede smør løbende samles op i en ske og hældes over kødet. Tag herefter kødet af varmen, og lad det hvile 5 minutter, inden det skæres i stykker på 2-3 cm tykkelse.

Server kødet med chimichurrien og de søde pommes fritter med avocado-dippen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)