Gå videre til hovedindholdet

Lækker brasiliensk fiskesuppe med æg, rejer og kokosmælk (Ensopado de Peixe)



I dag går turen til Brasilien - pra caramba! Opskriften på denne lækre fiskesuppe har jeg fået af den skønne Valeria, som kommer fra det østlige Brasilien og som jeg mest kender, fordi vi har holdt nytårsaften sammen et par gange, og fordi vores børn går på samme svømmehold. Sidste gang vi mødtes, benyttede jeg lejligheden til at snige en opskrift ud af hende og spørge lidt til madkulturen i Brasilien.

Hvad minder retten ensopada de peixe dig om?
Jeg kommer fra det østlige Brasilien, hvor retten betragtes som en søndagsret, ikke en hverdagsret. Det ville måske være anderledes, hvis du spurgte én fra Sao Paulo.

Forbinder du retten med noget bestemt?
Ja, med påske. I Brasilien er mange katolikker, og mange faster i påsken. I min familie fastede vi ikke, men vi lod være at spise kød i påsken. I stedet spiste vi masser af fisk.

Hvad består typisk brasiliensk mad af?
Den består af ris, bønner og salat og så en form for protein - fisk, kylling, okse.Man spiser ikke så meget svinekød som i Danmark.Folk holder 1-2 timers frokostpause, hvor man spiser hjemme eller på restaurant. Og så får man varm mad til frokost. Der får man et stort måltid og så et mindre måltid til aften.

Savner du noget ved maden i Brasilien?
Jeg savner mest et friskere udbud af frugt og grønt, og den der duft af frisk mad, der er på markederne, og så at tingene ikke er så pakket ind og gemt væk At man både kan se dufte og mærke varerne.

Hvad er den mærkeligste ting, du har smagt?
Alligator, tror jeg. Og så noget der hedder sarapatel / buchada som er indvolde, blod og organer fra en ged, der så skæres i små stykker, koges og stoppes i en tarm til en slags pølse. Det lugter rigtig grimt, når man laver det, men smager helt ok. Historisk stammer retten fra slaverne i Brasilien. De spiste ikke det samme som de hvide og måtte få så meget ud af råvarerne som muligt.

Hvad har været din værste madoplevelse?
Jeg er jo gift med en dansk mand, som gerne ville have mig og min familie til at smage lakrids Det var ikke en rar oplevelse! Min familie syntes heller ikke om det, og min svogers kommentar var: "Børn i Danmark kan da ikke være lykkelige".

                                    ----------------------------------------------------------

Herunder får I opskriften på ensopado de peixe. Suppen er supernem og hurtig at lave og virkelig lækker med den bløde kokosmælk, de mange grøntsager og den saftige fisk, og så har den en dejlig varm smag fra paprikaen - uden at være stærk. Jeg kunne især godt lide, at selvom den består af kendte råvarer, er de sat sammen på en ny måde her. Bom apetite!

Ensopado de Peixe (Brasiliensk fiskesuppe)
4 pers.

½ kg. Victoriafisk (beregn ca. 200g. fisk per person)
3-4 kartofler  i tynde skiver
2-3 gulerødder i tynde skiver
1 gul peber i strimler
1 rød peber i strimler
Løg i strimler
Et bundt frisk koriander, hakket
1 spsk. koncentreret tomatpure
1-2 ds kokosmælk
Salt, peber, paprika, evt. chili
100 g. rejer
2 hårdkogte æg i halve
Olivenolie
Lime

Del fisken i store aflange skiver (4-5 stk). Hæld lidt olivenolie i en stor gryde, hvor der er plads til at fiskestykkerne kan ligge ved siden af hinanden. Læg fiskestykkerne i og krydr med salt og peber. Fordel alle grøntsagerne forsigtigt ovenpå. Hæld kokosmælk og tomatpure over og rør forsigtigt rundt, så tomatpureen bliver rørt ud i kokosmælken. Tilsæt koriander, paprika og evt. chili.. Retten koges op og småkoger derefter over middelvarme ca. 15 min til fisken er færdig og grøntsagerne møre. Et minut før retten er færdig puttes rejerne og de hårdkogte æg ved.Smag til med salt og peber, og evt. mere paprika og chili.

Serveres med ris.og lime i kvarte.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)