Gå videre til hovedindholdet

Godt nytår! Paris-Brest med praliné-creme



Hold! Nu! Op! Ikke bare er juleferien gået hurtigt - det virker som om hele 2018 er fløjet forbi. Jeg synes kun lige, vi har fejret nytåret 2017-18, og nu skal vi snart til at skrive 2019! Det er vist desværre bare et af mange tegn på, at man er ved at blive gammel, at man synes, tiden sådan stryger afsted.

Jeg benytter jo gerne selv den allermindste lejlighed til at bage en kage, og når en kage skal spises selveste nytårsaften, når klokken slår 12, og alle skåler i champagne, skal den selvfølgelig være ekstra fint klædt på. Jeg har tidligere lavet det klassiske kransekagetårn, som er dejligt og festligt, men synes også, det er sjovt med lidt variation. Sidste år forsøgte jeg mig derfor ud i en (slags) mini-croquembouche (https://alverdensmad1.blogspot.com/2017/12/godt-nytar-mini-croquembouche.html) med vandbakkelser og creme-fyld. Den var i al beskedenhed et stort hit, og derfor bliver jeg i samme genre i år, hvor vandbakkelser med creme består, men denne gang i form af den franske kage Paris-Brest.

Paris-Brest-kagen er opkaldt efter det 1200 km lange, franske cykelløb Paris-Brest-Paris, og kagens runde form skal symbolisere et cykelhjul (jojo, såmænd). Jeg faldt selv for netop denne kage, fordi min dejlige mand er meget glad for alskens former for cykleri (både at se på cykelløb og selv at cykle langt), så en cykel-inspireret kage måtte da lige være sagne. Han kunne dog informere mig om, at løbet Paris-Brest-Paris ikke eksisterer mere, og at distancen nu mest køres af ambitiøse amatørcyklister. Men kagen er lige god for det og er stadig populær i Frankrig.

En Paris-Brest er lidt tidskrævende at lave, da der er mange elementer, men karamelsauce, nøddepraliné og hasselnødder i karamel kan sagtens laves dagen i forvejen. I den klassiske Paris-Brest drysses kagen til sidst med flormelis, men i anledning af nytåret er det her skiftet ud med guldglimmer. Og så er der vist kun tilbage at sige:
Rigtig godt nytår!
Paris-Brest (14-16 pers.)
Vandbakkelser
150 g smør
3 dl vand
150 g mel
2 tsk sukker
4 æg

Hæld vand og smør i en kasserolle og varm op til smørret er smeltet og vandet koger. Tag kasserolen af varmen, mens du rører mel og sukker i. Sæt kasserolen tilbage over medium varme, mens du rører-rører-rører et par minutter, indtil dejen samler sig, slipper siderne på kasserollen og i det hele taget bare ser glat og lækker ud.

Tag nu dejen af varmen, og lad den stå og køle lidt af 5-10 minutter, mens du rører de tre æg sammen i en skål og tænder for ovnen på 200 grader. Rør nu ægget i dejen ad flere omgange. Rør godt mellem hver gang, så ægget bliver helt integreret i dejen. Dejen skulle nu gerne være helt glat og ret fast.

Kom dejen i en sprøjtepose. Klip et ca. 1 cm stort hul i enden på posen og sprøjt små klatter/kugler (ca 2,5 cm i diameter) ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Sæt dem med god afstand, da de vokser en del. Bag dem i ovnen 20-25 minutter og lad for himlens skyld være med at åbne ovnen de første 15 minutter, da de skrøbelige vandbakkelser ellers kollapser. De skal gerne puffe op, tørre ud og blive hule indeni, så der er god plads til al den lækre fyld.

Når vandbakkelserne er gyldne og bagte tages de ud. Lad dem køle helt af på en bagerist, før de skæres over og fyldes med cremen.

Praliné Mousseline Creme
Jeg fandt opskriften på cremen på denne blog (som vist desværre ikke er aktiv mere): https://cookpad.com/dk/opskrifter/4356158-paris-brest-rimmers-kokken

Karamelsauce
Karamelsauce fandt jeg en nem og god opskrift på her: http://cupcakechronicles.dk/da/hjemmelavet-karamelsauce-med-saltkaramel/

Hasselnødder dyppet i karamel:
50 g hasselnødder uden skind
65 g sukker
3 spsk vand

Gør hasselnødderne klar ved forsigtigt at stikke et lille spyd eller tandstikker i dem. Lav plads på køkkenbordets kant til at de kan ligge der med 3-4 cm. mellemrum imellem hvert spyd. Find nogle tunge bøger at holde dem fast med (spydet stikkes ind under bogen, mens den karameldyppede nød hænger ud over kanten af bordet, så der kan dannes en fin karamelstribe). Læg desuden lidt bagepapir eller avispapir under dem til at opsamle overskydende karamel.

Kom vand og sukker i en tykbundet gryde eller en pande og smelt sukkeret til det er ravfarvet og ca. 175 grader varmt (brug et sukkertermometer og vær forsigtig med den varme karamel!). Tag gryden af varmen og sæt den på en bordskåner tæt på nøddespydene, og dyp en efter en hasselnødderne i karamellen. Sæt igen spydet fast under den tunge bog, så karamellen løber af nødden og danner en fin lille stilk. Lad dem tørre og knæk stilken af i den ønskede længe og tag forsigtigt spyddet ud. 

Desuden:
Guldglimmer, guld sukkerkugler
Ananaskirsebær

Samling af kagen
Skær vandbakkelserne over og kom med en ske eller en sprøjtepose cremen på den underste del og sæt forsigtigt toppen på. Sæt kagerne tæt i en rundkreds - eller hvordan de nu skal serveres - på et fad og kom lidt karamelsauce ovenpå hver vandbakkelse. Pynt med hasselnødder i karamel, ananaskirsebær og diverse spiseligt guldglimmer.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)