Gå videre til hovedindholdet

Påskepyntede cupcakes med citron og pistacienødder



Det har helt taget overhånd med kagebagningen herhjemme. Jeg bager ikke kage hver dag, meeeen ret tit, og det handler vist mest om lige dele kedsomhed, ængstelse og lækkersult. Der skal heller ikke så meget til før jeg får lyst til at bage kage. Specifikt ift. disse cupcakes, så kom de til verden efter jeg læste en artikel om forskellen på muffins og cupcakes. Jeg troede det var størrelsen, men nej. Det er primært mængden af sukker (der er en del mere i cupcakes end i muffins). Og selvom man næsten kan gå hen og glemme det, så er det jo rent faktisk påske, så disse cupcakes fik også lige et skud påskepynt.

Der har lige været pressemøde med statsministeren & co. Jeg synes, både hun og myndighederne i det hele taget klarer det her corona-cirkus helt utroligt flot. Alligevel får jeg angsto og en smule ondt i maven, hver gang hun indkalder til pressemøde, for hvad skal der mon ske nu, og hvem får det konsekvenser for?? Det er faktisk rart (for mig!), at pressemøderne tit meldes ud, kort tid før de afholdes, så jeg ikke går til i spekulationer så længe.

Jeg ser frem til, at vi skal begynde at åbne samfundet op igen, men det føles også mærkeligt og lidt utrygt. Måske især fordi virussen raser så voldsomt så mange andre steder i resten af verden - og at verden aldrig har føltes mindre, end den gør lige nu. Og også fordi forskerne fortsat ikke synes at vide så frygteligt meget om virus og sygdomsforløb (altså Trump gør selvfølgelig, men alle de andre ægte videnskabsmænd synes at finde den ret lumsk og uberegnelig).

Åååh, dybt suk! Der skal vist noget kage og noget vin på i aften...

Påskepyntede cupcakes med citron og pistacienødder (8-10 stk)
Kagedej:
100 g smør, stuetemperatur
125 g rørsukker
2 æg
Saft fra 1 usprøjtet citron (riv først skallen, som skal bruges til frosting)
150 g hvedemel
1 tsk vanillesukker
1 nip fint salt
½ tsk bagepulver 
½ tsk natron
½ dl creme fraiche (eller til nøds mælk)
35 g rå, usaltede pistacienødder

Frosting:
100 g flødeost, stuetemperatur
300 g flormelis
85 g smør, stuetemperatur
Fintrevet skal fra en usprøjtet citron
Lidt gul frugtfarve

Pynt/ små brune "æggepletter":
1 spsk kakao (sødet eller usødet, it doesn't matter)
Lidt vand (ca 1½ spsk)
En ren, lille malerpensel eller en ubrugt tandbørste
Evt lidt andet påskepynt, såsom små sukkeræg eller lign.

Desuden:
8-10 engangs-papirsforme til muffins samt en muffinbageform.


Instruktioner
Lad ovnen varme op til 175 grader varmluft, mens dejen laves.

Rør smør og sukker let og luftigt sammen, til sukkeret stort set er opløst i smørret. Brug gerne en røremaskine eller en håndmixer. Det tager gerne 5-10 min, så det er hårdt, hvis det skal gøres med piskeris.

Kom herefter et æg i ad gangen og rør godt efter hvert.

Bland mel med vanillesukker, salt, bagepulver og natron i en skål. Kom herefter citronsaft og halvdelen af melblandingen i dejen og rør til det er blandet helt sammen - ½-1 minut. Kom herefter creme fraiche (eller mælk) og det sidste mel i, og bland igen ½-1 minut til dejen er jævn og glat.

Hak til sidst pistacienødderne groft og vend dem i dejen.

Fordel dejen i 8-10 papirsmuffinforme som står i en muffinbageform, og bag midt i ovnen ca 15 min, til cupcakes'ene er lige præcis gennembagte. Lad afkøle på en rist, før frostingen kommes på.

Til frostingen kommes flødeost, smør, flormelis, citronskal og en smule gul frugtfarve (afhængigt af hvor påskefarvet man gerne vil have den) i en skål og piskes godt igennem med en håndmixer til den er helt glat og cremet. Pynt de afkølede cupcakes med frostingen (brug evt. en paletkniv til at lægge den på).

Til æggepletterne (af mangel på et bedre ord) blandes kakao med lidt vand til en ensartet masse, der minder lidt om tyk kakaomælk. Dyp en helt ren lille pensel eller en ubrugt tandbørste i blandingen og strint pletter ud over frostingen (dæk gerne de nærmeste omgivelser med køkkenrulle, ihvertfald til man lige har fået taget på det). Brug evt også små påskeæg som pynt.

Cupcakes'ene kan fryses uden frostingen (det blev ikke aktuelt hjemme hos os) og holder sig fint på frost 1-2 mdr.

Med frosting skal cupcakes'ene opbevares på køl og kan holde sig der 2-3 dage. Tag dem dog ud 10 minutters tid, før de skal bruges, så de ikke er helt kolde, når de serveres.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)