Gå videre til hovedindholdet

Mazarintærte med nøddekaramel- og chokoladetopping


På mit arbejde er vi blevet gode til at markere og fejre, når noget er gået godt. Heldigvis er vi ret enige om, at man fejrer sådan noget bedst med kage. Det er desuden et sted, hvor man ved ens kage bliver værdsat, og derfor gider man også godt gøre sig umage med den. 

Da jeg skulle fejre, at jeg og en kollega havde fået en artikel publiceret, tog jeg derfor denne seriøse kage med. Det er en mazarinkage med tærtebund og toscakage-topping af nøddekaramel og chokolade. Den er næsten alt det, jeg godt kan lide ved en kage: Mørdej, marcipan, nødder, karamel og chokolade. Det eneste, der mangler, for at kagen er perfekt i mine øjne, er sådan set gul creme, som jeg synes er svær at få med her (så skulle det nærmere være en jordbærtærte), men creme fraiche smager rigtig godt til.

Mazarintærte-opskriften er tyvstjålet herfra: 
http://verdenifolgecharlotte.blogspot.dk/2012/02/mazarintrte-m-nougat.html
Jeg søgte efter mazarin-opskrifter på nettet og faldt så over denne, som stammer fra en nu lukket blog, der er blevet kendt, fordi en Michelin-kok har erklæret, at mazarintærte-opskriften herfra giver verdens bedste mazarin-bund. Det er da svært at stå for. Den oprindelige opskrift har nougattopping, men jeg vil hellere have noget knas, så nedenfor findes min version af kagen.

Mazarintærte med nøddekaramel- og chokoladetopping
(10-12 kagesultne godtfolk)

Mazarintærte
Bund
125 g koldt smør
175 g mel
5 spsk sukker
1 æggeblomme (gem hviden til fyldet)
Lidt vand
Smør til tærteformen

Fyld
150 g smør
125 g. sukker
200 g marcipan
1 æg
1 æggehvide
1 nip salt

Nøddekaramel-topping
100 g. smør
75 g. hasselnødder
75 g. mandler
75 g. sukker
1 spsk mel
3 spsk fløde
1 lille nip salt

Derudover:
100 g. god, mørk chokolade
Creme fraiche til servering
Evt. lidt frugt

Tærtebund
Smuldr smør og mel sammen til det har konsistens som grov rasp. Tilsæt sukker. Bland æggeblommen i og saml hurtigt. Dejen skal endelig ikke æltes, bare lige samles godt. Hvis dejen er meget smuldret tilsættes lidt koldt vand. Dejen stilles på køl mindst ½ time. Imens laves fyldet.

Fyld
Smør, sukker og salt røres blødt. Riv marcipanen på den grove side af et rivejern og bland godt sammen med æg og æggehvide. De to labre deje blandes godt sammen. 

Tænd ovnen på 180 grader. 

Mørdejen tages ud af køleren og rulles ud. Smør en almindelig tærteform godt og put forsigtigt den skrøbelige dej heri. Fyldet hældes over den ubagte dej. Bages ca. 25 min. Mazarinen må stadig gerne være en smule "løs", når den tages ud. Den sætter sig. Kagen køler let af, mens toppingen laves. Skru ovnen op på 200 grader.

Nøddekaramel-topping
Hak nødderne groft og put dem i en gryde sammen med resten af ingredienserne. Smelt det langsomt og rør det godt sammen. Det må ikke koge!

Toppingen hældes over den let afkølede kage. Ovnen, der er skruet op på 200 grader, og kagen sættes i ovnen 4-5 min. Toppingen skal karamelisere, men hold øje med, at den ikke brænder på. 

Når kagen er kølet lidt af, smeltes chokoladen over vandbad og kagen pyntes med den. 

Serveres med creme fraiche og lidt frugt (vindruer eller bær). Mums!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Lyserøde djævleæg med bacon

Jeg har gennem mit liv set alt for mange amerikanske serier af svingende kvalitet, og derfor er jeg også blevet nysgerrig på alle de sjove former for mad og madtraditioner, de viser eller henviser til i serierne. Jeg kan især huske, at jeg i lang, lang tid havde meget lyst til at smage eggnog - og endte med at lave det selv (lige her :  https://alverdensmad1.blogspot.com/2016/12/eggnog.html ) og cobb salad, som jeg også endte med at lave en variation af selv (lige her:  https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/05/cobb-salad-med-jordbr-og-blue-cheese.html ). Jeg kunne også godt tænke mig at lave (og smage!) en rigtig thanksgiving middag, men det må vente, til det bliver vinter igen om lang, lang tid. Men devilled eggs er endnu en ret i den lange række af amerikanske retter, jeg har haft lyst til at prøve. Da jeg så forleden så et billede af en variant, der var lyserød i kanterne, blev jeg bare nødt til at prøve dem.  De smager rigtig dejligt, og man behøver bestemt ikke a