Gå videre til hovedindholdet

Japansk cheesecake 濃厚チーズテリーヌ



Cheesecake er en af mine yndlingskager. Altså sammen med jordbærtærte... Og cremelinser... Og træstammer.. Ja, og så videre. You get the picture. Jeg kan ihvertfald virkelig godt lide cheesecake. Så glad blev jeg, da jeg faldt over en japansk udgave af den vidunderlige kage.

Der findes flere typer japansk cheesecake, bl.a. sådan en spøjs pude-agtig-udgave som jeg helt sikkert også skal bage på et tidspunkt. Cheesecaken i dette indlæg skiller sig ud ved dels ikke at have nogen kiksebund, og dels ved at den skal dampes, hvor andre cheesecakes oftest skal enten bages eller stivner med hjælp fra en omgang husblas. Denne cheesecake skal desuden hvile på køl natten over, så den skal laves i god tid, inden den skal bruges. 

Den smager SÅ godt. Som en blanding af en luftig budding og en traditionel cremet cheesecake. Min mand savnede den klassiske kiksebund, som jeg også er fan af, men sammen med lidt frugt, synes jeg, den klarede sig helt fint uden. Min yngste datter gav kagen den største ros, man vist kan opnå fra hendes side, da hun sagde: "Den skal du helt sikkert lave igen en anden gang". Og jeg er enig. Når jordbærsæsonen sætter ind, skal denne cheesecake helt sikkert prøves igen sammen med de røde bær. Kagen er desuden virkelig nem at lave og skal som nævnt laves i god tid inden servering, hvilket i mine øjne gør den til en perfekt gæste-dessert, fordi man ikke skal stå og bøvle med en masse forberedelse på dagen.

Tilbage er kun at sige, at hvis du er cheesecake-fan, så prøv denne her! You won't regret it.
Dampet japansk cheesecake / – 濃厚チーズテリーヌ
2 store æg
200 g neutral flødeost
100 g sukker
100 g neutral yoghurt
100 g fløde
1 tsk flydende vanille
20 g majsstivelse
Lidt flormelis til drys samt frisk frugt til servering.

De to æg piskes let sammen i en skål og stilles til side.

I en anden lidt større skål kommes flødeosten i og røres blød med en plastikske eller silikone dejskraber. Sukkeret kommes i og blandes grundigt i. Yoghurten foldes herefter i. De sammenpiskede æg røres i med piskeris. Fløde og vanille røres også i med piskeris. Endelig sies majsstivelsen i, og der røres grundigt, så der ikke er nogen klumper i den meget linde dej.

Varm ovnen op til 160 grader varmluft. Kom et stykke bagepapir i en brødform (ca. 25x10 cm) og kom lidt sølvpapir rundt om formen. Hæld dejen igennem en si ned i formen. 

Stil formen på en dybbundet bageplade og hæld kogende vand i bagepladen til det står et par cm op omkring formen. Bag i 30 min. Kom evt mere kogende vand i bagepladen undervejs, hvis det helt koger væk.

Tag kagen ud af ovnen, og lad den først køle af 15-20 minutter ved stuetemperatur og derefter i køleskabet til den er helt kold - gerne natten over dækket med husholdningsfilm.

Drys med siet flormelis og server med frisk frugt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)