Gå videre til hovedindholdet

Mørdejs-snitter med bær, streusel og citronglasur



Jeg bor SÅ meget i den helt rigtige by for mig.

Min mand, to piger og jeg har lige været en tur nede i Århus Festuge, og der var bare så god stemning og så mange fine ting at se og gøre og prøve.  Vi startede med at se danseopvisning med masser af megadygtige piger og en enkelt dreng fra "Let's dance" danseskolen i Risskov. Bagefter var vi på skattejagt arrangeret af Børnehøjskolen i Århus. På en af posterne skulle børnene tegne en lille tegning af, hvad der gør dem glade og så hænge tegningen op i et træ. Mens mine piger tegnede (hhv. en is og en sommerfugl) kiggede jeg rundt på alle de fine børnetegninger og blev helt rørt over de ret beskedne ting børnene blev glade over: At spille fodbold, at være sammen med deres familie, at spise en is, at lege med deres venner. Det giver da lidt stof til eftertanke at der ikke skal mere til.

Så fik vi selvfølgelig lidt street food. Der er jo poppet masser af både midlertidige og permanente steder op, og det er superfedt. Jeg har endnu ikke fået dårlig mad på de street food steder jeg har spist

Vi var også en tur oppe på Salling Rooftop - sammen med resten af Århus - og der er bare blevet så fint med fantastisk udsigt og masser af steder at sidde og snakke eller nyde udsigten eller få sig en øl. Der var også gang i et lille jazz-orkester, og stemningen var bare så fin, selvom vi var tæt på at stå som sild i en tønde.

Endelig var vi en tur omkring Godsbanen, som er sådan et fedt sted. Sådan et lille fristed med masser af muligheder, gamle togvogne, farverigt skrammel og kreative mennesker. I like!

Så jeg er endnu en gang blevet bekræftet i, at jeg bor i den - for mig - allerbedste by. Århus, jeg elsker dig!

Og så er der kage!

Mørdejs-snitterne her er inspireret af en tur i sommerferien til en anden dejlig by, nemlig Flensborg. Jeg synes generelt, dansken er bedst til at lave kage, men tysken er nu også helt godt med på den front. Især synes jeg, de har fat i noget helt rigtigt med det der streusel, som er sådan en slags lidt hård mørdejs-knas ovenpå kager, og det holder bare max. Så selvom bær-snitterne her ligger tæt på hindbærsnitten i smag, giver den generøse mængde streusel lige lidt ekstra knas til kagen og så synes jeg, den er noget nemmere at bage end hindbærsnitter. Lecker!!


Bær-snitter med streusel og citronglasur (ca. 12-16 stk.)
Bund
200 g. mel
50 g. mandelmel
50 g. sukker
1 tsk bagepulver
1 tsk kardemomme
150 g. koldt smør
1 æggeblomme

Streusel
100 g mel
100 g. sukker
60 g. smør

Bær
300 g. blandede bær (gerne frosne), her blåbær, brombær og hindbær
1 spsk majsstivelse/maizena
1 spsk sukker
1 spsk frisk citronsaft

Glasur
150 g flormelis
Frisk citronsaft

Bund: Bland mel, mandelmel, sukker, kardemomme og bagepulver i en røreskål. Skær den kolde smør i mindre stykker og smuldr den i melblandingen til det hele ligner brødkrummer. Saml krummerne til en dej med æggeblommen. Saml dejen til en bolle og stil den på køl i husholdningsfilm i ½ time.

Streusel: Bland mel og sukker. Smelt smørret (i mikroovn eller i en kasserolle) og bland det i melblandingen, så der kommer store og små krummer. Stil på køl til det skal bruges.

Bær: Bland bærrene (som gerne må komme direkte fra frost) med sukker, maizena og citronsaft i en skål.

Tænd ovnen på 180 grader varmluft.

Beklæd et ovnfast fad (ca. 25 x 30 cm) med bagepapir og rul dejen til bunden ud, så den passer i fadet. Tryk den evt. lidt ud, når den forsigtigt er lagt over i fadet. Prik bunden med en gaffel rundt omkring og forbag den i ovnen i 10 min.

Tag bunden ud af ovnen og fordel bærrene jævnt ud over bunden. Drys med streusel ovenpå. Sørg for at der er både små og store streusel-klumper - det er lækrest (se billede herunder).

Bag 30-35 min., men kig til kagen ind i mellem, så den kun bliver gylden og ikke for mørk, for så smager den bittert. 

Lad kagen køle lidt af, og løft den forsigtigt ud af formen ved hjælp af bagepapiret. Lad kagen køle helt af.

Bland flormelis med lidt citronsaft til du har en ikke alt for flydende glasur. Pynt kagen med glasuren - enten ved at hælde med en ske eller med en sprøjtepose.

Skær kagen ud i snitter med en skarp kniv.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)