Gå videre til hovedindholdet

Bibimbap deluxe


(Reklame/ kød modtaget som gave fra Toftegaards Gårdbutik: http://toftegaards-gaardbutik.dk/).

Bibimbap er en vidunderlig koreansk ret, der består af dampende varme ris, sprøde grøntsager, mørt og krydret kød toppet af med et spejlet æg, der binder det hele sammen. 

Bibimbap betyder "blandet ris" og er en meget populær ret i sit hjemland, og det er nemt at forstå hvorfor. Udover at være utrolig lækker, er det også en virkelig nem og sund ret at lave, og har man kræsne børn, kan de selv få lov at komponere deres bibimbap-skål. Derudover er bibimbap super som restemad, hvor man på en rigtig god og lækker måde kan få brugt de der grøntsager i køleren, der er lige på nippet til at bliver for gamle. Og så har retten et sjovt navn, hvilket er noget, jeg virkelig sætter pris på!  

Jeg har tidligere lagt en opskrift på bibimbap op her på bloggen (https://alverdensmad1.blogspot.com/2017/10/bibimbap-koreansk-comfort-food.html), men grunden til, at jeg kalder denne udgave for "deluxe", er kødet, som her består af skært oksekød (frem for hakket oksekød), som er marineret og fuld af lækre asiatiske smage. Begge udgaver er dog top lækre!

Bibimbap deluxe (4 pers)
400 g. tykkam eller andet skært oksekød
Lidt smagsneutral olie

Marinade:
3 spsk soyasauce
1 spsk brun farin eller sukker
2 fed knust/finthakket hvidløg
1 stor tsk revet frisk ingefær
1 spsk sesamolie (kan udelades)
Salt og peber

1 broccoli
100 g brune champignon
2 fed knust/finthakket hvidløg
Lidt smagsneutral olie
2 gulerødder
½ agurk

4 æg
Lidt smør eller smagsneutral olie

3 dl basmati-ris

Herudover:
Soya
Sød chilisauce
Lidt sesamfrø
Mild rød chili i skiver
  
Instruktioner:
Skær kødet i mundrette stykker. Bland alle ingredienserne til marinaden godt sammen og bland det med kødet i en skål eller frostpose. Læg på køl, og lad marinere ½-3 timer.

Steg kødet på en varm pande i lidt smagsneutral olie til kødet er brunet og netop mørt (dvs. steg det ikke for længe). Tag kødet af varmen og stil til side.

Rens/skræl broccoli og champignon og skær i mundrette bidder. Varm lidt olie i en pande og steg hvidløg ved middelvarme et par minutter. Kom herefter champignon og broccoli i panden og steg for middelhøj varme til grøntsagerne er gennemvarmede, men stadig ret faste. Kom i en skål og stil til side.

Skær agurk og gulerod i tynde stænger, kom i en skål og stil til side. 

Kog undervejs risen efter anbefalingerne på pakken (jeg plejer at hælde 3. skyllet ris i 6 dl. koldt, saltet vand i en gryde, lade det koge op og derefter simre 12 min. under låg, slukke for varmen og lade risene stå og trække under låg til resten af maden er klar).

Steg fire spejlæg. Hvis man vil have en blød blomme, kan man stege æggene lidt hårdt og så undlade at vende dem og tage dem af varmen, så snart æggehviden er stivnet.

Anret i fire skåle: Først ris, så grøntsager, dernæst kød og til sidst spejlæg. Server straks med soya, sød chilisauce, sesamfrø og frisk rød chili.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)