Gå videre til hovedindholdet

Nødde-paté med whiskysauce, pommes frites og rødkålssalat - og lidt link-love


Efter jeg er begyndt at blogge om mad fra forskellige lande, er mine to piger begyndt at spørge "Hvilket land skal vi have mad fra i dag?". Det havde jeg lidt svært ved at svare på i forhold til dagens ret, som jeg har ikke rigtigt kan forbinde med et bestemt land. Svaret må derfor være Vegetar-land. Retten er nemlig et forsøg på lave en lækker vegetar-jule-menu med hjemmelavet whiskysauce og old school nøddepaté.

Jeg elsker at kigge og  læse blogs og tænkte, at jeg i dag ville dele links til nogle af mine yndlings-madblogs. Mens jeg bliver grøn og rød af misundelse og irritation, når jeg ser for meget på Instagram-billeder af perfekt iscenesatte situationer fra tilsyneladende perfekte liv, kan jeg meget bedre holde blog-formatet ud. Her kan man også svælge i lækkerhed, men man lærer også personerne bag bloggen lidt bedre at kende, og så kan man (dvs. jeg) lidt bedre rumme det. Så her følger en oversigt over blogs, hvor der altid er god inspiration at hente på madlavningsfronten.


Først de lokale (og lokalt vil her sige Århus):


Emma Martiny (http://www.emmamartiny.dk/)

Unge, smukke, dygtige Emma Martiny har et iværksætter-gen og en energi helt ud over det sædvanlige. Hun har eksempelvis allerede udgivet to kogebøger og har en tredje på vej. Hendes blog er blandt meget andet fuld af gode, sunde opskrifter og fine billeder fra Århus.

Valdemarsro (http://www.valdemarsro.dk/)

Det første ord, der kommer til mig, når jeg tænker på denne blog er hygge. Hyggelige opskrifter, hyggelige beskrivelser af familielivet med to mindre børn, hyggelige beskrivelser af rejser og bøger. En rigtig feel-good blog med mange fine hverdags-opskrifter. Dog er indlæggene på det seneste blevet lidt "slugt" i de mange reklamer, der bliver vist på bloggen, men det er til at leve med.

Andre gode danske madblogs:

The Food Club (http://www.thefoodclub.dk/)

Ditte Ingemann, der har bloggen The Food Club, har stort fokus på grøntsager i sine opskrifter og på mad, der er lavet fra bunden uden for meget sukker og gluten. Hun har skrevet en del kogebøger efterhånden, og så tager hun gudesmukke madbilleder. Hvis jeg var en blomkål, ville jeg ihvertfald gerne fotograferes af hende.

Maja Vase (http://majavase.dk/)

Fuldstændigt bedårende smukke kager med udførlige og gennemarbejdede opskrifter


Og endelig nogle gode udenlandske madblogs:

Half Baked Harvest (http://www.halfbakedharvest.com/)

Min yndlings mad-blog - ihvertfald når det drejer sig om billederne. Teksten er tit lidt ligegyldig og handler oftest mest om, hvor lækker maden er. Tjek den ud for de fantastiske billeder, og lækre og bestemt ikke fedt- og sukkerforskrækkede opskrifter!

My name is Yeh (http://mynameisyeh.com/)

Molly Yeh, som har bloggen her, flyttede med sin kæreste fra New York til det landlige North Dakota. Hun skriver om sit liv på landet og kommer med et væld af varierede opskrifter i både den sunde og usunde genre og med overdådigt lækre madbilleder.

Joy the Baker (http://joythebaker.com/)
Joy the Baker bor i det franske kvarter i New Orleans, og jeg har lyst til at tage over og besøge hende lige nu! Både på grund af stedet og maden, som ser overlækker ud, og så fordi man får en helt klar fornemmelse af, at hun ville være fantastisk sjov  at hænge ud med. 

Frau Herzblut (http://www.frauherzblut.de/zuhause/)   

En tysk blog som rosinen i pølseenden. Der findes mange rigtig gode tyske madblogs, som er værd at tjekke ud, bl.a. Frau Herzblut, der præsenterer de lækreste retter i et 40'er og 50'er inspireret univers, der er så pænt, at man har lyst til at flytte ind i billederne.

....................................................................................................................................


Nu til dagens opskrift. Jeg elsker gode nødder (Tøhø tøhø. Tøhøhøhøøø), så nødde-patéen her er meget nøddet og - syntes min kære husbond - mindede lidt om et nybagt stenalderbrød. Derfor: Hvis man gerne vil have en endnu mere saftig og mindre nøddet paté, skruer man lidt op for grøntsagerne og lidt ned for nødderne - et voila! Whiskysaucen er uendelig nem at lave selv, så der er ingen grund til at købe Jensens mere. Velbekomme!


Nøddepaté med whiskysauce, pommes frites og rødkålssalat

(8 pers.)

Pommes frites

3 kg. kartofler
4 spsk smagsneutral olie
1 tsk salt

Sæt ovnen på 200 grader varmluft. Skræl kartoflerne og skær dem i pommes frites stykker. Vend dem i olien, bred dem ud på en bageplade, drys med salt, og bag i ovnen i 35-45 minutter til de er sprøde og gennembagte. Rør gerne rundt i dem et par gange undervejs.

Nøddepaté

300 g. blandede nødder (jeg brugte brazilnødder, mandler og cashewnødder)
250 g. champignoner
3 gulerødder
1 løg
2 fed hvidløg
2 tsk olivenolie
2 æg
1 dl fintvalsede havregryn
½ dl revet parmesan
1 tsk tørret eller frisk timian
Salt & peber
1 tsk smør

Ovnen er allerede på 200 grader varmluft, fordi du har gang i pommes friterne.

Blend nødderne til en grov masse, så noget af det nærmer sig nøddemel, mens der stadig er lidt struktur og bid i andre stykker. Put i en skål. Rens og blend champignon, gulerødder, hvidløg og løg til en grov masse. Varm olien på en pande og steg de blendede grøntsager for middelvarme i ti minutters tid til massen er blevet blød. Smag til med salt, peber og timian. Hæld grøntsagerne over de blendede nødder og bland det i sammen med æg, parmesan og havregryn. Smør en rugbrødsform med smør og kom massen heri. Bages i ovnen ca. 40 minutter. Hvis patéen begynder at blive meget mørk, lægges lidt stanniol over. Vent 5 minutter med at tage patéen ud af formen, så er den nemmere at skære.

Whiskysauce

50 g. smør
1 stor dåse tomatpuré (eller to af de små)
2, 5 dl fløde
3 spsk whisky
1 tsk tørret eller frisk timian
Vand
Salt & peber

Smelt smørret og bland tomatpuréen, timian, fløde og whisky i. Lad koge godt igennem. Tilsæt evt. lidt vand, hvis saucen bliver for tyk eller intens i smagen. Smag til med salt og peber. 

Rødkålssalat

½ rødkål
2 appelsiner
3 tsk smagsneutral olie
1 tsk honning
½ tsk salt
50 g. valnødder
50 g. friske figner, skåret i halve

Snit rødkålen fint. Skær skrællen af appelsinerne og skær dem i fileter (se evt. hvordan her: http://cutecarbs.com/2012/12/sadan-skaerer-du-appelsinfileter/). Behold en tom, fileteret appelsin. Rør olie, honning, salt og saft fra den ene tomme, fileterede appelsin godt sammen, smag til, og vend så dressingen rundt i rødkålen. Vend forsigtigt nødder, appelsinfileter og figner i.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)