Gå videre til hovedindholdet

Migas Mexicanas



Så blev det da endelig selve Halloween-møgdagen, så vi kan få det overstået. Jeg er desværre ikke mere stålsat i min kamp mod denne såkaldte højtid, end at jeg har givet efter for mine to pigers insisteren på at skulle ud at trick or treat'e efter aftensmaden - så hvis vi banker på din dør i aften, undskylder jeg hermed mange gange på forhånd. Og jeg har da også købt lidt slik, til hvis nogen små spøgelser og skeletter skulle få forvildet sig omkring vores græskar- og spindelvævsfri (ihvertfald det købte af slagsen) hus. 

Der er stadig et par dage til den (i min optik) meget finere og æstetisk langt smukkere højtid De dødes dag, så derfor klemmer jeg lige en sidste mexicansk opskrift ind i denne gang. Det drejer sig om den afsindigt lækre og nemme ret migas Mexicanas. Det er egentlig en morgenmadsret med æg, salsa og sprødstegte tortillaer, men den fungerer lige så fint som en hurtig og enkel aftensmad. Klassiske migas indeholder ikke bønner, men det er ikke rigtig mexicansk for mig uden en eller form for bønner, så de er altså tilføjet her.
Migas Mexicanas (2 pers)
2 store eller fire små tortillaer
2 spsk smagsneutral olie
3 æg
½ dl revet cheddarost
1 dl god færdiglavet salsa, mediumstærk eller stærk
Salt og peber

Til servering:
1 avocado i skiver
Frisk koriander
Lidt hakket rødløg
Lidt kidneybønner
Frisk lime i halve

Instruktioner:
Skær tortilla'erne i mundrette stykker (ca. 2x2 cm). Varm olien i en pande og steg tortilla-stykkerne sprøde heri. Rør rundt i dem ind i mellem, så de ikke brænder på. Det tager 4-5 minutter. Imens slås æggene ud i en skål og piskes let sammen med cheddaost og lidt salt og peber. 

Når tortilla-stykkerne er blevet gode og sprøde, kommes æggemassen over dem. Lad det sætte sig et øjeblik og rør så lidt rundt i det, så du nærmest får en gang tortilla-røræg. Så snart æggene har say sig, blandes salsaen i og varmes igennem. Og så er retten faktisk klar til servering sammen med avocado, koriander, rødløg, bønner og lime. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)