Gå videre til hovedindholdet

Retter der rimer: Loco moco



Del 2 i temaet om retter, der rimer byder på hawaii'ansk comfort food, der går under det skønne navn 'loco moco'. Retten findes i mange variationer, men består grundlæggende af ris, hakkebøf, spejlæg og sauce med løg. Retten skulle være ret udbredt på Hawaii, hvor den spises både som morgenmad, frokost og aftensmad. Sikkert også som tømmermændskur, kunne jeg forestille mig. 

Jeg var rimelig skeptisk over for denne ingrediens-liste - eller nok mere over kombinationen af dem. Især det med ris og bøf og sauce med løg. Men jeg kan afsløre, at det smager meget, meget fortræffeligt. Rørt med rasp, æg og smagsgivere bliver bøffen enormt lækker og saftig, risen og saucen med løg og champignon er sammen også enormt smagfulde, og spejlægget binder selvfølgelig det retten sammen. Meget saftigt og lækkert. Jeg kan godt lide at spise det med lidt chilisauce af en slags for at give et ekstra kick, mens andre krydrer den med bacon eller pølser, men retten smager også fantastisk lige som den er (#iloveyoujustthewayyouare).

Loco moco (2 pers)
Bøf:
200 g hakket oksekød
1 stort løg
2 tsk worcestershiresauce
1-2 tsk soya
2-3 spsk rasp
1 æg
Salt & peber
Olie til stegning

Sauce:
7-8 champignon
2 dl oksebouillon
2 tsk soya
1 tsk majsstivelse + ½ dl vand
Salt & peber

2 dl ris
2 æg

Til servering: 
Tabasco
Worcestershiresauce
Hakket persille

Instruktioner:
Start med at skære løget i fine tern. Varm en pande op med lidt olie i og steg løgene ved middel varme til de er karameliserede. Kom den ene halvdel af løgene i skål (lad resten af løgene blive i panden, men tag den af varmen), og kom kødet i sammen med rasp, æg, worcestershiresauce, soya og lidt salt og peber. Bland det hele godt sammen. Form kødet til to bøffer og stil på køl, mens saucen laves.

På nuværende tidspunkt kan man begynde at koge risene efter instruktionen på pakken, så de er færdige ca samtidig med de andre elementer.

Gå videre med saucen.
Rens og skær champignonerne i tynde skiver og kom dem ned til løgene i panden. Tilsæt evt. en anelse mere olie og steg igen ved middel varme til champignerne er bløde og gennemstegte. Kom bouillon og soya i og kog op. Bland majsstivelsen op med lidt vand og tilsæt og lad simre. Saucen skal ikke blive meget tyk, men bare jævnes lidt. Smag til med soya eller salt og peber.

Hæld saucen i en skål og stil til side. Hold den evt varm i ovnen eller sæt en tallerken over for at holde på varmen.

Steg bøfferne i stegepanden. Når de er tæt på at være færdige, slås de to æg forsigtigt ud på panden og steges med. 

Fordel risen på to tallerkner, kom bøfferne ovenpå, derefter sauce og top af med spejlæggene. Server straks sammen med tabasco, worcestershiresauce og lidt finthakket persille. E ʻai kāua!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)