Gå videre til hovedindholdet

Retter der rimer: Hodge podge


Sidste ret, der rimer - ihvertfald i denne omgang - er endnu en form for comfort food, denne gang en vegetarisk stuvning kaldet hodge podge, som stammer fra Nova Scotia i Canada. Hodge podge betyder noget i retning af miskmask, og det er da heller ikke verdens kønneste ret - men virkelig velsmagende, dét er den. Der skal kun bruges ganske få og uopsigtsvækkende ingredienser som kartofler og gulerødder og salt er det eneste "krydderi", men alligevel ender retten med at have utroligt meget smag og en rigtig dejlig konsistens - og så må man bare huske på at udseendet ikke betyder alt, ikk'å? Hvis man alligevel skulle savne lidt kød i retten, kan man med fordel servere den med lidt sprødstegte skiver røget bacon, for det er jo bare verdens bedste krydderi.

Jeg har i øvrigt ikke kunnet komme på nogle danske retter, der rimer. Det skulle da lige være rødgrød, som er lidt uden for sæson lige nu. Men hvis jeg kommer i tanke om noget, skal det nok komme på bloggen:-)
Hodge podge (4 pers)
1 kg kartofler
250 g gulerødder (gerne små og sprøde)
2 håndfulde frosne haricot verts/grønne bønner
1½ dl frosne ærter
Salt
1 grøntsagsbouillonterning
2 dl fløde
1 spsk maizena + ½ dl mælk

Instruktioner:
Tag grønne bønner og ærter op af fryseren, så de kan tø lidt op, mens suppen laves.

Skræl kartoflerne og gulerødder. Skær de største kartofler over, så alle kartoflerne har nogenlunde samme størrelse. Skær også gulerødderne i rustikke stykker. Kom begge dele i en stor gryde og kom vand i til kartofler og gulerødder er netop dækket. Kom også bouillonterningen og lidt salt i, ca. 1 tsk. Kom låg på.

Bring vandet i kog og skru straks ned, så vandet bare netop simrer. Ideen er at koge grøntsagerne længe ved lav varme, for at de bliver mørre uden at koge ud eller blive tørre. Lad grøntsagerne simre (eller faktisk helst lige knap simre) i 45 minutter. Kig til dem ind i mellem, og hvis der er meget skum fra stivelsen, fjernes det også ad et par omgange med en ske.

Når kartoflerne og gulerødderne er netop mørre, kommes grønne bønner og ærter også i og varmes godt igennem. Kom fløden i, og smag til med salt. Rør maizena og mælk sammen i en lille skål. Skru en anelse op for varmen, så suppen lige simrer (og maizenaen får en chance for at jævne suppen lidt). Kom maizena-blandingen i og rør forsigtigt lidt rundt. Smag til igen, og lad suppen afkøle et par minutter, før den serveres.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)