Gå videre til hovedindholdet

Fastelavnsboller: Danmark vs. Sverige

Kampklar? Så er der fastelavnsbolle bake-off!

I Danmark kommer fastelavnsbollen i mange forskellige forklædninger (som bolle med creme og syltetøj, som creme i wienerdej eller som vandbakkelse med flødeskum). Men inden for de sidste par år er arvefjenden Sverige kommet på banen (ihvertfald i blog-land) med de marcipan- og flødeskumsfyldte kardemommeboller kaldet semlor.

Jeg har tidligere bagt og udbredt mig om, hvor vidunderligt svensk bagværk er (f.eks. her: https://alverdensmad1.blogspot.dk/2017/10/kardemummabullar-og-lidt-om-en.html), men kan det virkelig passe, at svensken laver en bedre fastelavnsbolle end dansken?!? 

Det måtte selvfølgelig testes, så derfor påtog jeg mig den hårde opgave at bage to forskellige slags fastelavnsboller: De svenske semlor og danske vandbakkelses-fastelavnsboller. 
Semla (som er semlor i ental) til venstre og danske fastelavnsboller til højre
Herefter var det blot at invitere et par venner med børn på besøg til fastelavnsbolle-smagning. Desværre kender jeg ingen svenskere, som ellers ville have været selvskrevne til at deltage. Vi endte med at være i alt 8 dommere (4 voksne, 4 børn), der alle tog opgaven meget alvorligt. Efter omhyggelig prøvesmagning og uddeling af point blev vinderen (med scoren 6-2)(indsæt trommehvirvel): Danmark!

Min egen personlige vinder er også Danmark. Selvom semlor er sindssygt lækre med den bløde marcipan, et strejf af kardemomme og rigeligt med blødt flødeskum, så er den også lidt tung. Den danske variant er bare uovertruffen med kombinationen af tynd dej, en anelse sød-syrlig syltetøj og kakao-glasur. Og så er der masser af creme i, og creme vinder altid i min bog!

Hvem er din vinder?
Svenske semlor med amaretto (8-10 stk)
Boller
2 dl mælk
25 g gær
1 æg
1 nip fint salt
25 g rørsukker
1 tsk kardemomme
350-400 g hverdemel + ekstra til udrulning
100 g blødt smør

Fyld
200 g marcipan
2 spsk mælk
2-3 spsk amaretto (kan udelades)
2,5 dl fløde

Pynt
Flormelis
Boller

Lun mælken til den er lillefingervarm. Smuldr gæren i en stor skål, hæld mælken over, og opløs gæren helt heri. Tilsæt æg, salt, sukker og kardemomme samt størstedelen af melet og ælt dejen i en røremaskine i 5 min. Smørret skæres i mindre stykker og tilsættes lidt ad gangen til det er helt optaget i dejen. Rør dejen igennem for fuld skrue i 1 minut. Dejen skal være lidt klistret og glat. Tilsæt lidt ekstra mel, hvis dejen er meget klistret. Herefter sættes dejen til hævning et lunt sted i en time overdækket.

Slå dejen ned og del den i 8 eller 10 (alt efter hvor store semlor du vil have), tril dem til helt runde boller og lad dem efterhæve overdækket på en bageplade beklædt med bagepapir ½ time.

Bollerne bages 15-20 min ved 175 grader varmluft.

Bollerne afkøles helt.

Fyld
Rør marcipanen blød og glat med mælken og evt. amaretto. Pisk fløden til flødeskum.

Samling og pynt
Skær toppen af bollerne og udhul dem let, fyld marcipan i, top med flødeskum og læg bolle-låget på. Drys med flormelis - et voila, du har semlor.

Danske fastelavnsboller af vandbakkelses-dej (8-10 stk)
Vandbakkelser
2 dl vand
100 g smør
100 g hvedemel
1 dl æg, letpisket

Fyld
1 ps. vanillecremespulver
4 dl mælk
2 dl fløde
4-5 spsk af yndlings-syltetøjet (jeg brugte hindbærsyltetøj)

Pynt
50 g flormelis
1 stor tsk kakao
Lidt kogende vand
Hasselnøddeflager
Fastelavnsbolle

Vandbakkelser
Smelt vand og smør i en gryde. Når smørret er smeltet bringes smør-vandet op til lige under kogepunktet, tilsæt melet på én gang. Skru lidt ned for varmen og rør-rør-rør indtil massen samler sig til en "smørbolle".


Tag den af varmen og lad afkøle et par minutter eller tre. Tilsæt nu sammenpisket æg lidt ad gange. Rør mellem hver gang indtil ægget er helt optaget i dejen, før næste omgang æg tilsættes. Rør-rør-rør indtil dejen er glat, blank og fast.

Kom dejen i en sprøjtepose og klip et hul for enden på ca. 2 cm, og sprøjt dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir, så de er på størrelse med et hønseæg. Beregn god afstand mellem bollerne, da de gerne skulle hæve godt op.

Bag bollerne ved 175 grader varmluft i ca 15-20 min. Åbn ikke ovnen de første 15 min, for ellers kan vandbakkelserne klaske helt sammen. De skal puffe op og blive store og hule med masser af plads til cremen!

Lad vandbakkelserne køle helt af på en rist.

Creme Rør cremepulver sammen med mælk (efter anvisningen på pakken). Pisk fløden til en let flødeskum og vend den i cremen. 

Skær forsigtigevandbakkelserne halvt over med en skarp brødkniv, kom lidt syltetøj i bunden. Kom godt med creme ovenpå og luk bollen let sammen.

Pynt Rør flormelis og kakao sammen og kom en anelse kogende vand i, til du har en ikke for tynd glasur. Kom glasuren på vandbakkelserne og drys med hasselnøddeflager.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)