Gå videre til hovedindholdet

Creme-linser



Det sker jo ind i mellem, at jeg kommer til at bage kage uden særlig anledning...

Den eneste anledning til at bage disse creme-linser er da også, at det er søndag, at jeg er ved at være ovenpå igen efter en ordentlig forkølelses-tur, og ikke mindst at jeg for længe siden lovede min mand at bage sådan nogle flettede boller med creme i midten, som vi så i et bagervindue på vores dejlige tur til Stockholm i efteråret (se her: https://alverdensmad1.blogspot.dk/2017/10/kardemummabullar-og-lidt-om-en.html). Hver gang jeg har bagt kage siden, har kommentaren været: "Det er en lækker kage du har bagt... men der er jo ikke creme i!?".

Det her er stadig ikke de svenske, flettede boller med kagecreme, som jeg lovede min mand at bage - dem må han have til gode lidt endnu - men der er da i det mindste creme i disse linser - masser af creme faktisk! De er lidt omstændelige at bage, men slet ikke svære, og så smager de virkelig dejligt. Creme og mørdej - a match made in heaven!
Creme-linser (6-8 stk)
Mørdej:
300 g mel
1 nip fint salt
100 g flormelis
150 g koldt smør
1 sammenpisket æg
Evt en smule iskoldt vand

Creme:
½ vanillestang
1 dl sukker
40 g majsstivelse
5 dl mælk
2 æggeblommer

Glasur:
1½ dl flormelis
3-4 tsk kogende vand
Pynt, f.eks. hakkede hasselnødder, stedmoderblomster eller guldstøv

Desuden:
6-8 linseforme, 6-8 cm i diameter

Mørdej:
Bland mel og flormelis i en skål. Skær smørret i mindre stykker og smuldr det ud i melblandingen til det minder om rasp. Saml hurtigt dejen med det sammenpiskede æg. Hvis dejen stadig er smuldrende, så brug en anelse koldt vand til at samle dejen. Den skal bare samles, ikke æltes. Kom dejen på køl, mens du laver cremen.

Skær vanillekornene ud af vanillestangen og bland med lidt sukker, så det ikke klumper. Bland vanille, sukker og majsstivelse i en skål sammen med 1 dl mælk og æggeblommer. Resten af mælken koges op under omrøring. Når mælken lige nøjagtigt koger, kommes maizena-blandingen i og koges med under omrøring 5-10 sekunder til cremen begynder at stivne. Tag straks cremen af varmen, hæld den over i en kold skål, dæk den med husholdningsfilm lige ovenpå cremen (så den ikke danner skind), og stil den på køl.

Når både dej og creme er afkølede, tændes ovnen på 175 grader varmluft. 

Del dejen i 2/3 og 1/3. Rul de 2/3 tyndt ud på et meldrysset bord, og skær cirkler ud, som er ca 2 cm større end de forme du bruger. Kom forsigtigt dejen over i formene (jeg brugte forme med løse bunde, som er geniale, fordi dejen er nem at få ud efter bagning). Rør rundt i kagencremen og fordel den ovenpå dejen i formene - formene skal dog højst fyldes 2/3 dele op med creme.

Rul resten af dejen tyndt ud og udskær "låg", som trykkes fast i siderne ovenpå den underste dej. Overskydende dej skæres eller klemmes af og kasseres (eller spises). 

Kagerne bages i 12-15 minutter nederst i ovnen på en kagerist, til de er bagte og let gyldne i kanterne. 

Lad kagerne afkøle helt. Lav glasur af flormelis og lidt kogende vand og pynt kagerne med glasur og nødder, guldstøv, spiselige blomster eller lige hvad du har lyst til. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)