Gå videre til hovedindholdet

Everything smoothie - og en boganbefaling

Jeg har været inde i lidt af en dårlig bog-stime, hvor jeg flere gange er begyndt på en bog, men efter få kapitler har opgivet. Simpelthen fordi jeg er blevet så gammel, at jeg synes, livet er for kort til dårlige bøger.

Men så fandt jeg da én, som jeg åååd mig igennem på 2 dage, hvilket jeg næsten har lidt dårlig samvittighed over, fordi den vist har taget flere år og ikke mindst krævet blod, sved og tårer at skrive. 

Det drejer sig om den meget presse-omtalte auto-fiktive bog "Den der lever stille" af Leonora Christina Skov.

Bogen starter ved Leonoras mors død og svinger frem og tilbage mellem nutiden og fortiden. I nutiden følger man forfatterens overvejelser og etiske skrupler ifm. tilblivelsen af bogen. Ind imellem dette er der lange (og spændende!) passager om hendes barndom, hvor hun vokser op som enebarnet Christina i en udefra set helt normal og velfungerende middelklasse-familie, hvor alt bag facaden dog er helt koldt og forkrampet. Alt i hjemmet tilpasses Christinas mors sindsstemninger, der er præget af nedtrykthed (jeg tænker ubehandlet depression...) og social angst. Datteren indordner sig for at gøre moderen tilpas, men lever samtidig et rigt og hemmeligt indre liv. Da Christina fylder 19, flytter hun til København og "genopfinder" sig selv som Leonora og springer ud som lesbisk, hvilket først fører til at hendes forældre bryder med hende og efterfølgende sender laviner af bebrejdelser og anklager hendes vej. Den unge Leonora oplever heldigvis også stor glæde og stor kærlighed i sit nye liv i København.

Jeg blev ret berørt af bogen og har tænkt på den flere gange efterfølgende. Faktisk har jeg lyst til at læse den igen på et tidspunkt. Dels syntes jeg, den var spændende, fordi det er så vildt at læse om, at det at være homoseksuel og at "komme ud" åbenbart stadig kan være så tabu-belagt og så stort et problem i nogen familier. Men allermest var den spændende, fordi det der med at få et indblik i sådan nogle komplekse og frygtelige familie-dynamikker - jamen, det er for mig langt mere spændende end snart sagt en hvilken som helst krimi eller mordgåde. Det eneste jeg havde det lidt svært med undervejs i læsningen, var, at det til tider føltes næsten for intimt at få så meget at vide om, hvad der foregik indenfor hjemmets fire vægge hos familien Skov. Samtidig kunne jeg ikke lade være med at sidde og heppe på den unge Leonara - fordi for sytten, hvor skal man altså have noget råstyrke og frihedstrang for at kunne stå ved sig selv, når man modarbejdes så kraftigt af sin familie. Bogen er hermed varmt anbefalet, hvis man mangler spændende læsestof i vinterferien.

Dagens opskrift er ganske enkelt på en smoothie, der smager godt året rundt, men er særligt god her om vinteren, fordi den er propfuld af rå frugt og grønt ("rå frygt" kom jeg lige til at skrive. Måske en god titel til en thriller?), og så smager den så godt, at selv mine to kræsne piger kan lokkes til at drikke (lidt af) den.
Everything smoothie (2 store smoothies) 
1 skrællet rødbede
1 skrællet banan
1 skrællet gulerod
1 dl frosne bær, f.eks. hindbær
4-5 små frosne broccolibuketter
1 moden avocado uden skal og sten
4-5 dl æblemost
Evt. lidt isterninger

Topping: Chia- og hampefrø.

Skær gulerod og rødbede i lidt mindre stykker, og kom så ellers hele molevitten i blenderen og blend-blend-blend, til du har en helt glat drik. Kom evt. lidt ekstra æblemost i for en tyndere smoothie. Nydes straks, evt. med et par isterninger i og toppet med chia- og hampefrø.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)