Gå videre til hovedindholdet

Frisk sommer-lagkage med bær og avocadocreme




Hold da op, en lang ferie jeg lige fik holdt mig fra bloggen der!

Jeg har simpelthen haft sådan en dejlig sommerferie, hvor vi stort set ikke har lavet noget som helst fornuftigt. Måske er det fordi, at det har været så varmt, har tempoet været helt i bund - og det har min lyst til at lave mad for en sjælden gang skyld også. Faktisk har jeg mest bare haft lyst til at leve af take away og sodavandsis. 

Men nu er min madlavningslyst så småt vendt tilbage, og bloggen genopstår hermed med en frisk og snasket lagkage i fire lag med jordbærmos og avocadocreme og så mange sommerbær, at den er ved at tilte. Avocadocremen er en Camilla Plum-opskrift, som jeg længe har haft lyst til at prøve (hendes originale opskrift findes også på Politikens hjemmeside under søgeordet "avocadolagkage"). Derudover skal man ikke lade sig afskrække af rugbrødet i lagkagebundene - de giver kagen smag og bid (se også den klassiske sønderjyske brødtorte, hvor gammelt, tørt rugbrød for alvor kan komme til sin ret i en lagkage: http://alverdensmad1.blogspot.com/2017/07/snderjysk-brdtorterugbrdslagkage.html).

Frisk sommer-lagkage med bær og avocadocreme (8 prs)
Lagkagebunde:
10 æg, delt i hvide og blomme
150 g sukker
100 g mørkt rugbrød uden kerner og skorpe
100 g hasselnødder
50 g mel
1 tsk bagepulver

Jordbær-mos:
150 g jordbær
Ca. 50 g flormelis

Avocado-creme:
2 modne avocadoer
3 dl piskefløde
100 g. flormelis
Saft af 1 citron
1 tsk vanillesukker

Desuden:
Masser af bær og evt. spiselige blomster til pynt 

Lagkagebunde:
Tænd ovnen på 175 varmluft.

Del æggene i hvider og blommer. Pisk hviderne stive og kom sukker i lidt ad gangen, til massen er blevet til en blank marengs (2-3 minutter). Pisk æggeblommerne let sammen og rør dem ud i marengsen.

Blend rugbrød og nødder til en fin rasp, og bland det med mel og bagepulver. Kom mel-blandingen i marengsen og rør godt, men lidt forsigtigt rundt til de to er blandet godt sammen uden at luften er gået af marengsen. 

Fordel dejen i 4 forme (ca. 20 cm i diameter) beklædt med bagepapir (eller mere realistisk - bag dem én ad gangen) ca. 15 min. nederst i ovnen. Tag dem ud af ovnen, og lad dem afkøle helt. De er skrøbelige, så handle with care.

Jordbær-mos:
Mos jordbærrene og smag til med flormelis.

Avocado-creme:
Kom avocadokød, citronsaft, flormelis og vanillesukker i en skål og blend det helt glat med en stavblender. Pisk fløden let, kom avocadomosen i og pisk igen til du har en let creme. Smag til med flormelis og citron.
Samling af kagen:
Smør 1/4 af jordbærmosen ud over den nederste kagebund. Kom 1/4 af avocadocremen på og kom næste kagebund ovenpå. Fortsæt med resten af bundene. Pynt med bær og spiselige blomster. Lad stå og trække på køl i mindst 4 timer. Tag dog kagen ud ½ time før servering, så den ikke er iskold ved servering.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)