Gå videre til hovedindholdet

Rødbedetærte med rørt gedeost & valnødder - og en rørt anbefaling af "Lyden af de skuldre vi står på"




Igår var jeg ude med min dejligste mor. Først fik vi sushi - running sushi endda - og derefter var vi i Århus Teater og se musik-forestillingen "Lyden af de skuldre vi står på". Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund har remixet gamle danske sange og salmer, som så er blevet sat i scene som teaterkoncert med en gruppe skuespillere, sangere og dansere.

Det var min mor, der havde valgt forestillingen, og jeg må indrømme at jeg faktisk ikke havde de helt store forventninger. Jeg er ikke så vild med elektronika (med mindre det er Bjørk) og havde helt ærligt ikke fået sat mig særligt godt ind i, hvad forestillingen gik ud på (og er vi måske ved at have nået et mætningspunkt for teaterkoncerter??).

Men jeg blev helt blæst væk af den fantastiske forestilling! Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har oplevet noget lignende. Allerede under anden sang sad jeg med tårer ned af kinderne. Sangene, scenografien, skuespillerne/sangerne/danserne - det hele var utroligt stemningsfyldt og bevægende og overvældende. 

Der er ikke nogen decideret handling i forestillingen, men hver sang er en lille performance i sig selv og havde sit eget unikke set up, scenografi og stemning. Fra det rørende til det dramatiske til det uhyggelige til det finurlige og sjove. Fra det stille til det larmende. Man blev bragt både frem og tilbage i tiden - og mellem sangene hørte man vesterhavets susen. Og så de smukke, smukke sange, som er blevet sunget så mange gange gennem årerne, og nu har fået nyt liv i forestillingen her. En helt fantastisk forestilling fra start til slut. Jeg kan kun anbefale, at man løber ind på teatrets hjemmeside og får sikret sig en billet.

Jeg vil ind og se den igen. Hvem vil med?


Derudover er det svært at løbe fra, at det er blevet efterår. Det kræver en tærte, og denne er en skøn én af slagsen med sødlige rødbeder, cremet gedeost og knasende valnødder. Bon appetit!

Tærte med glaceret rødbede (4 pers. som forret)
1 portion færdig butterdej
1 stor rødbede eller 2-3 små
2 spsk olivenolie
2 tsk hvidvinseddike
2 tsk flydende honning

100 g. blød gedeost
1 spsk god olivenolie
50 g. grofthakkede valnødder
Salt og peber
Frisk timian

Tænd ovnen på 200 grader

Skræl rødbeden og skær i skiver på ca ½ cm tykkelse. Varm olie op i en pande og steg rødbedeskiverne på begge sider ved middel varme, 4-5 min. på hver side. Dryp eddiken over og steg til den er fordampet. Dryp herefter honnningen over rødbederne og steg 1-2 min. Tag panden af varmen og lad rødbedeskiverne køle lidt af.

Rul butterdejen ud, og læg den forsigtigt i en tærteform. Fordel rødbederne jævnt over dejen.

Bag 15-20 min. Hold øje med, at dejen ikke bliver for mørk.

Rør gedeosten blød med lidt olivenolie. Smag til med salt og peber, og rør grofthakkede valnødder i.

Lad tærten køle lidt af. Server varm med gedeost som tilbehør ved siden af, eller lad den køle af til stuetemperatur og server med gedeosten ovenpå. Drys med frisk timian.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)