Gå videre til hovedindholdet

Svenske köttbullar med nem sovs, blød mos og tyttebær (ligesom i Ikea)



En af de ting min yngste pige på ni år savner er spøjst nok Ikea, men der skal vi altså ud lige foreløbigt, selvom de har åbnet igen, for vi mangler ikke rigtig noget. Men pigebarnet savner nu heller ikke møblerne, men derimod la Ikea-cuisine: Duften af nybagte kanelsnegle, billige franske hotdogs, isvafler og ikke mindst köttbullar i sovs med blød kartoffelmos og lingonsylt. Så sidst hendes ugentlige maddag oprandt, var hendes eneste ønske en gang Ikea-köttbullar med det hele. Og til de, som ikke allerede ved det, er hendes ønske min lov, så vi kastede os over det.

Det er en utroligt lækker og nem ret, men også lidt tidskrævende at lave, fordi der er en del elementer, der skal laves og være færdige samtidig, så det er mere end weekend- end en hverdagsret her hos os. Til gengæld kan man lave en stor portion, og så have lækker mad til to dage. Man kan også lave en ekstra stor portion köttbullar og fryse ned, så man nemt kan lave en portion med sovs og mos på en travl dag.

I denne version bliver köttbullarne bagt i ovnen, primært fordi det er nemmere end at skulle vogte over dem på panden, og de smager præcis lige så godt. Derudover har jeg brugt en par snyde-tricks til sovsen, som jeg har lært af min svigermor. Vi fik en fantastisk lækker brun sovs hjemme hos hende engang, som viste sig at bestå af fløde, soya og tyttebærsyltetøj samt lidt brun madfarve. En mærkelig kombi, men en fantastisk smag, så derfor er sovsen her også smagt til på samme måde. Prøv selv og bliv overbevist!

Hvis man på nogen måde har plads i maven efter sådan en omgang her, kan man jo slutte af med en nybagt kanelsnegl for den fulde Ikea-oplevelse. Smaklig måltid:-)
Svenske köttbullar med nem sovs, kartoffelmos og tyttebær (4 meget mætte personer)
Kødboller
250 g hakket svinekød
250 g hakket oksekød (eller i alt 500 g hakket kalv&flæsk)
1 æg
1 tsk fint salt
1 tsk sød sennep
1 tsk løgpulver
1 tsk stødt allehånde
1 tsk muskat
1 tsk hvid peber
50 g rasp
½ dl mælk 

Sovs
25 g smør
2 spsk mel
½ l oksebouillon
1 dl fløde 18%
1-2 spsk soya
2-3 spsk tyttebærsyltetøj
Salt

Kartoffelmos
1 kg kartofler
Ca 25 g smør
1-2 dl mælk
Salt

Tilbehør:
Syltede agurker
Tyttebærsyltetøj

Instruktioner
Kødboller:
Tænd ovnen på 200 grader varmluft.

Bland de to slags hakket kød med resten af ingredienserne (æg, rasp, krydderier og mælk). Lad hvile i 10 min. Kom bagepapir på en bageplade og form små kødboller, der lægges med lidt afstan på bagepapiret (portionen her bør give 30-40 kødboller. Sæt dem i ovnen og bag dem i 20-30 min (alt efter størrelse) til de er brune og lækre og netop gennemstegt. Tag ud af ovnen og stil til side, hvis de er færdige i god tid før sovs og kartoffelmos.

Kartoffelmos:
Skræl kartoflerne og skær dem i mindre stykker. Kog dem helt mørre i saltet vand. Hæld vandet fra og mos kartoflerne med en kartoffelmoser eller et piskeris. Kom smør og mælk i, rør godt rundt og smag til med salt.

Sovs
Smelt smørret i en dyb pande og lad det skumme af. Kom melet i og rør rundt. Kom bouillonen i lidt ad gangen, mens der røres ret energisk, så der ikke kommer klumper. Når al bouillonen er i, kommes også fløde, soya og tyttebær i og sovsen simrer 5-10 minutter til den har den ønskede konsistens. Smag til med salt. Kom kødbollerne i sovsen (man kan også servere kødbollerne on the side) og server straks sammen med mos, tyttebærsyltetøj og syltede agurker.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)