Gå videre til hovedindholdet

Middelhavs-fisk en papillote med knuste kartofler


Jeg er simpelthen så dårlig til at få lavet fisk til aftensmad. Jeg er helt med på, at det er sundt og smager godt, osv., og jeg bestiller det hellere end gerne, når jeg er på restaurant. Men helt ærligt er jeg for det første rimeligt ide-forladt, når det kommer til retter med fisk, og for det andet synes jeg, det er sådan et kedeligt udvalg af friske fisk, man kan finde i supermarkederne. Man kan stort set kun vælge mellem laks, torsk og rødspætte - på en god dag. 

Den her ret er en slags fish & chips a la middelhavet. Fisken, jeg har brugt, er en kuller fra frost - men anden fast, hvid fisk kan snildt bruges - , og den er sat sammen med de gode middelhavs-smage fra blandt andet oliven, tomater, basilikum og olivenolie og serveret med de sprødeste og blødeste salte kartofler. Fisken er lavet "en papilotte", som vist nok betyder noget i retning af "sammenfoldet papir". Kort fortalt drejer det sig om fisk bagt i sammenfoldet bagepapir (eller stanniol). Det er for mig en utrolig 90'er-agtig måde at lave fisk på, men samtidig er det en nem og stort set ufejlbarlig måde at sikre, at fisken bevarer sin saftighed. Og så har jeg bare en svaghed for mad der er pakket ind, fordi det er ligesom at få en lille mad-gave.

Alt i alt tager denne ret under en time at lave, og halvdelen af den tid er ikke arbejdstid, men tid, hvor fisk og kartofler simrer i ovnen, så man selv er fri til at skælde ud på sine ulvetimeramte børn lave andre ting. Så alt i alt en dejlig fiske-ret, som er så nem, at man godt kan overskue at smide den sammen på en hverdag.

Middelhavs-fisk en papilotte med knuste kartofler (4 pers.)
Fisk en papilotte
400 g fast, hvid fisk (f.eks. kuller eller torsk) i fire ca. lige store stykker
1 øko-citron
150 g små tomater
2 spsk kapers
4 spsk sorte oliven uden sten
4 spsk olivenolie
Frisk basilikum
Salt og peber
4 stk bagepapir

Knuste kartofler
1 kg. kartofler
3-4 spsk olivenolie
Salt

Til servering
Frisk basilikum
Evt citronsalt eller citronpeber

Fisk en papilotte
Varm ovnen op til 175 grader varmluft, mens du forbereder kartofler og fisk. Start med at sætte kartoflerne over (se opskriften på de knuste kartofler længere nede) og forbered fisken, mens kartoflerne koger.

Skyld citronen og skær 8 skiver af den. Læg to skiver midt på hvert af de fire stykker bagepapir. Læg de fire stykker fisk oven på citronskiverne. Skær tomaterne i halve og hak oliven og kapers groft.  Fordel tomater, oliven og kapers over de fire fisk, drys med salt, peber og basilikum og hæld lidt lidt olivenolie over (se billede herunder).
Fold bagepapiret sammen omkring fisken, så der ikke er nogle huller eller åbne ender. Det behøver ikke være elegant, bare det er effektivt (se billede herunder). 

Sæt fisken ind i ovnen sammen med kartoflerne, når begge dele er ovnklare.
Knuste kartofler
Skyld kartoflerne og skær de største kartofler over, så alle kartoflerne er ca. lige store. Kog kartoflerne i 15 min (fra vandet koger) i letsaltet vand. De behøver ikke være helt mørre. Dræn kartoflerne og lad dem stå et par minutter og dampe lidt af. Mas kartoflerne lidt med en gaffel. De skal ikke moses, men lige have et tryk, så de går lidt fra hinanden. Kom dem i et ovnfast fad. Vend olivenolien i og drys med salt. Læg kartoflerne i ét lag og kom dem i ovnen samtidig med fisken - ca. 25 min (men tjek efter 20 min om fisken er ved at have fået nok).
Server straks fisk og kartofler - evt. med et drys basilikum og citronsalt eller citronpeber. Fisken kan serveres direkte på tallerknen i "papilloten" og bare med en ekstra tallerken på bordet til at lægge papiret på, når man har pakket sin fisk ud.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)