Lun rodfrugt-salat med feta og cashewnødder


Jeg har altid arbejdet som projekt-ansat, så derfor har jeg arbejdet flere forskellige steder efterhånden. Hver gang jeg har skullet skifte job, har det altid været med vemod og med en overbevisning om at jeg aldrig nogensinde vil få så dejlige kolleger igen. Men på magisk vis er det heldigvis lykkedes mig at finde nyt job, hvor jeg igen er blevet enormt glad for mine kolleger.

Nåmen, alt dette er egentlig bare for at fortælle, at jeg i afskedsgave fra nogle af mine kolleger engang fik en spiralizer (det siger noget om, hvor godt de kendte mig, at de gav mig sådan én - og så en kogebog!). En spiralizer omdanner de fleste grøntsager til lange, tynde strimler. Den er på den måde ikke en uundværlig køkken-gadget, men ikke desto mindre virkelig rar at have. Jeg har hidtil mest brugt den, når jeg skulle lave noget ekstra fint til en salat, men på det seneste har jeg virkelig fået øjnene op for, hvor god den er til at lave "grøntsags-spaghetti", og denne nemme salat er netop et eksempel på dette. Retten består primært af bagte rødbede- og gulerodsstrimler, men konsistensen af de spiralizede rodfrugter betyder, at retten  føles (næsten) ligesom at spise en stor skålfuld spaghetti. Fetaen tilføjer fedme og salt, og nødderne er et dejligt knasende element. En skøn og sund ret, som er inspireret af de mange salater, man kan finde på den fine blog "Inspiralized" (http://inspiralized.com/), hvor man kan finde masser af inspiration til dejlige retter lavet med en spiralizer. 
Lun rodfrugt-salat (nok til 1 person, især med en skive groft brød on the side)
1 stor gulerod
1 mellemstor rødbede
2 spsk olivenolie
Salt & peber
50 g feta
1 håndfuld grofthakkede cashewnødder (eller en anden slags nød)
Evt. lidt persille

Tænd ovnen på 175 grader varmluft.

Skræl gulerod og rødbede. Brug en spiralizer til at strimle begge rodfrugter - eller brug en kartoffelskræller til at skrælle tynde strimler af dem. 

Kom strimlerne på en bageplade beklædt med bagepapir, dryp med lidt olivenolie og bag i 10-12 min. til strimlerne er lige præcis mørre.
Anret strimlerne i en skål, drys med lidt salt og peber. Smuldr fetaen og drys den over efterfulgt af de hakkede nødder og evt. lidt finthakket persille.

Kommentarer

Populære indlæg