Gå videre til hovedindholdet

Racuszki - polske pandekager


 

Så er det saftsusemen vinterferie!

Og det er fastelavn. Og for at det ikke skal være løgn, så er det på tirsdag d. 13. februar den årlige internationale pandekagedag, og det skal selvfølgelig fejres. Pandekagedagen er en gammel, kristen tradition, hvor man skulle faste i 40 dage op til påsken. I den periode måtte man ikke spise fødevarer som æg, mel og mælk (en slags religiøs LCHF?), og derfor bagte man pandekager i stride strømme af disse råvarer, inden fasten begyndte.

Jeg har fundet en opskrift på nogle små, tykke, polske pandekager, som udmærker sig ved at indeholde gær som hævemiddel. Dejen kan derfor laves i god tid og stå og hygge sig i køleren lige indtil pandekagerne skal steges. Ret enkelt. 

Pandekagerne bliver fluffy og bløde og let sprøde i kanten og fik en klar thumbs up fra begge mine døtre (men det er nu i øvrigt sjældent de decideret væmmes ved pandekager). De serveres traditionelt med creme fraiche og syltetøj, men man kan selvfølgelig bruge lige det tilbehør, man har mest lyst til.
Racuszki - polske pandekager (12-16 små tykke pandekager)
2,5 dl mælk
15 g gær (1/4 pakke)
1 æg
1 nip fint salt
1 spsk sukker
175 g mel
Smør til stegning (ca. 25 g.)

Til serveringen: 
Creme fraiche
Syltetøj

Kom den køleskabskolde mælk i en skål og rør gæren ud heri. Kom ægget i og pisk kort ægget ud med et piskeris. Kom mel, salt og sukker og, og pisk til dejen netop er samlet og der ikke er for mange klumper. 

Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den på køl 8 timer eller natten over.

Tag skålen ud af køleskabet. Den skulle gerne være lidt "boblende" Varm en pande op, gerne en blinispande med plads til flere små pandekager. Smelt smørret og kom små dejklatter på panden. Brug en suppeske eller et decilitermål til at få dejen over på panden uden at luften bliver trykket ud af den. 

Steg pandekagerne ved middelhøj varme, et par minutter på hver side. Fortsæt til al dejen er brugt. Server straks med creme fraiche og syltetøj. 

Pandekagerne egner sig i øvrigt fint til at blive frosset ned, når de er kølet af. Kan lægges i et enkelt lag og lunes ved 100 grader i ovnen i 7-8 min, når de skal spises.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)