Gå videre til hovedindholdet

Sfincione / Siciliansk pizza



Jeg er fuld af ambivalens i disse dage. 

På den ene side er jeg fuld af tro og håb og glæde over menneskeheden. Ikke mindst på grund af alle de frivillige, der melder sig til sundhedsvæsenets "corona-jobbanke" eller til at købe ind for andre eller på anden måde hjælpe folk, de kender eller ikke kender. Og et fantastisk sundhedsvæsen. Og en mega-kompetent regering og et enigt og handlekraftigt folketing, der giver håb om, at det også nok skal gå efter krisen. Og også på grund af alle dem, der passer deres job hjemmefra, og måske samtidig passer deres børn, for at forhindre smitten i at sprede sig for hurtigt. Så der er selvfølgelig håb om, at det hele nok skal gå, og snart bliver det forår. 

På den anden side er jeg angst på en hidtil helt ukendt måde. Helt egoistisk er jeg selvfølgelig nervøs for, om nogen af "mine" vil blive hårdt ramt, og om det danske sundhedssystem vil kunne holde til presset. Men jeg er også bekymret for, hvordan det skal gå for, jamen, hele verden faktisk, og ikke mindst er jeg ved at kvæles af harme over dem, der ikke kan finde ud af at holde sig hjemme eller på god afstand af andre. Jeg forstår det ikke. Jo, jeg forstår godt, at det er kedeligt at være hjemme hele tiden og ikke kunne gøre alt det, man plejer - men alternativet er jo meget, meget, meget værre. Og hvis taktikken skal lykkes, duer det bare ikke, at enkelte bøjer reglerne efter eget velbefindende. Bliv nu bare hjemme - alt det andet kan vente.

Noget af det jeg prøver at nyde i disse dage, er at have rigtig god tid til at lave mad. Vi prøver også at støtte de små lokale bikse ved at købe take away (ikke noget stort offer, i øvrigt, for take away er jo en himmelsk opfindelse), men jeg kan jo virkeligt godt lide selv at lave mad, så det gør jeg også. Så med mange kærlige tanker til det hårdt prøvede støvleland, kommer her en vidunderlig og meget simpel  siciliensk pizza-opskrift. Hvis du er til skarpe, salte smage og en tyk, men sprød pizzabund, er dette lige pizzaen for dig!

Pas godt på jer selv og hinanden derude... eller derinde, er forhåbentlig mere korrekt at sige!

Sfincione / Siciliansk pizza (3-4 pers)
Dej:
25 g gær
½ tsk sukker
2½ dl lunkent vand
1 spsk olivenolie + lidt ekstra til udrulning
1 tsk fint salt
400-450 g tipo 00 / pizzamel 

Fyld:
1 løg
2 fed hvidløg
2 spsk olivenolie
1 ds hakket tomat
1 tsk tørret oregano
4 ansjosfileter, gerne fra glas
Salt & peber

Topping:
1½ dl rasp, gerne panko rasp, der bliver meget sprødt
Lidt olivenolie
1 dl revet pecorrino eller parmesan ost
10-12 sorte, soltørrede oliven

Instruktioner:
Dej:
Opløs gæren i det lunkne (lillefingervarme) vand. Kom sukker, olivenolie og det meste af melet i. Ælt eller rør nu dejen rigtig godt sammen. Det gøres nemmest på en røremaskine, da dejen skal være våd og ikke for fast. 

Lad hæve i skålen under et klæde i 1 time.

Fyld:
Hak løget og hak hvidløget fint. Varm olien i en pande og steg løg og hvidløg ved middel varme til de er gennemsigtige og gennemstegte. Skær ansjosfileterne i mindre og kom dem ved sammen med den hakkede tomat og oregano. Lad simre 10-15 minutter til saucen er kogt noget ind. Smag til med salt og peber.

Sæt ovnen på 225 grader varmluft, og lad den varme godt op. Lad bagepladen blive i ovnen imens, så den bliver godt varm også.

Kom pizzadejen ud på et stykke bagepapir, der passer til bagepladen, og bred dejen ud herpå. Den skal være ca 1 cm tyk og 35-40 cm i diameter. Tag evt lidt olivenolie eller vand på fingrene, så den klistrede dej bliver lidt mere håndterbar. Lad efterhæve 15 minutter, mens ovnen varmer helt op.

Kom olivenolie på fingrene og prik lidt i dejen, som man ville gøre med en focaccia. Fordel halvdelen af tomatsaucen over dejen og bag 15 min (første af to bagninger).

Topping:
Rist raspen sprød og gylden på en pande med lidt olivenolie.

Tag den næsten færdige pizza ud af ovnen og fordel resten af saucen på den. Kom oliven på og drys brødkrummer og ost over. Bag 5 minutter mere.

Smager godt både varm og kold. Er fint fryseegnet. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)