Gå videre til hovedindholdet

Sønderjysk brødtorte/rugbrødslagkage



Dagens kage er en sønderjysk klassiker og er inspireret af, at årets sommerferietur - som nævnt tidligere - gik til Sønderjylland, og på trods af vejrets mildt sagt meget svingende kvalitet denne sommer, havde vi en rigtig dejlig tur med lige dele oplevelser og afslapning. 


Jeg er stor fan af at holde ferie i Danmark, for jeg bliver altid overrasket over så meget, der er at se og opleve i vores bette land, og hvor forskelligartede egnene i Danevang er. Det, jeg især vil huske fra ferien i Sønderjylland, er utroligt fine gamle huse - mange med stråtækte tage, smukke døre og velholdte haver - mange og store kartoffelmarker, mange og imponerende store landbrugsmaskiner på vejene (hvor førerne i øvrigt ikke var blege for at trække godt ind til siden og pære et par vejpæle ned, hvis nogen gerne ville overhale), seriøst store madportioner, virkeligt mange slags kager hos bageren (inkl. mange småkager) og ikke mindst virkeligt flinke mennesker.

Vi boede på Skærbæk Feriecenter i en dejlig, lille men meget velindrettet hytte. Det er et rigtig fint sted med svømmehal/badeland og diverse motionsmuligheder og kreative tilbud. Jeg har det lidt stramt med sådan nogle ferie-resorts, fordi det tit går lige rigeligt "pengemaskine og alt for mange larmende mennesker samlet på ét sted" i den for mig, men Skærbæk Feriecenter var afslappet, ikke overrendt og med et virkeligt flinkt og imødekommende personale.


Herunder er ferien opsummeret i billeder (og jeg har indhentet tilladelse fra mine to piger til at vise dem på billederne. Det går de allerede i en alder af 6 og 8 år meget op i, og det er jo godt at have styr på det mundtlige samtykke).

Rømø
Den uendeligt brede Lakolk strand på Rømø

Ribe

Fin dør i Ribe - bare en af mange!

Smukke, gamle gader

Udsigt fra Domkirken


Tønder og Møgeltønder

Fin dør i Møgeltønder - også én af mange

"Væggene lidt skæve stå, ruderne er ganske små" i Møgeltønder

Tønder

Byhus i Tønder

Også fine døre i Tønder!

De er ikke nærige med maden på Cafe Kridt (eller nogen som helst andre steder)


Flensborg

Markedsdag i Flensborg

Norderstrasse i Flensborg (med sko på tørresnor)


Danfoss Universe

Legeplads

Kæmpe sæbebobler - et stort hit hos Julie!

El-biler - et stort hit hos Emilie!

Jeg synes virkelig, vi fik "gjort" Sønderjylland ret godt på de 6 dage vi var afsted, men en af de ting, vi ikke fik prøvet var det berømmede sønderjyske kaffebord, der traditionelt består af mindst 14 forskellige kager, som deles op i bløde kager, f.eks. kringle og formkager, og hårde kager, som er småkager. En af de kendteste kager, ihvertfald for mit vedkommende, er brødtorten/rugbrødslagkagen, som ikke smager det mindste af rugbrød, men som en saftig lagkage med luftige bunde og smovset fyld. Ovenikøbet er den nem at bage. Et supergodt bage-projekt på en regnvejrsdag som i dag.

Sønderjysk brødtærte/ rugbrødslagkage (ca. 8 pers)
6 æg
100 g sukker
75 g. brun farin
200 g mørkt rugbrød uden kerner og skorper
2 spsk kakao
1 spsk maizena
2 tsk bagepulver
50 g finthakkede hasselnødder

Fyld
2,5 dl piskefløde
5 store spsk god solbærsyltetøj
100 g mørk chokolade

Tænd ovnen på 175 grader varmluft. Læg bagepapir i bunden af en springform, ca. 22 cm i diam.

Del æggene i blommer og hvider i to store skåle. Pisk hvidt sukker og æggeblommer hvide og luftige med en elpisker/piskeris. Tilsæt herefter fintrevet/smuldret rugbrød, farin, kakao, maizena, bagepulver og finthakkede nødder og rør det godt sammen. 

Pisk æggehviderne helt stive, og vend dem forsigtigt i dejen.

Fordel dejen i springformen, og bag kagen midt i ovnen i ca. 30 min. Hold øje med den, så den ikke bliver branket i kanterne.

Lad kagen køle helt af, og del den herefter forsigtigt midt over i to bunde. 

Pisk fløden til blødt skum og bland solbærsyltetøjet i. Hak chokoladen groft. Læg halvdelen af flødeskummet og halvdelen af chokoladen på den nederste bund. LÆg den øverste bund ovenpå og kom resten af flødeskummet på toppen af kagen. Pynt med chokolade og blåbær og evt. spiselige blomster (her kornblomster).

Kagen smager bedst den dag, den er lavet. Velbekomme og mojn!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)