Gå videre til hovedindholdet

Eton mess med is og hjemmelavet guf



Jeg er nødt til at indrømme, at jeg faktisk aldrig selv nåede at smage på dagens opskrift, den klassiske engelske dessert Eton mess. Mine to døtre på 6 og 8 år havde veninder på besøg, mens jeg lavede den, og ikke bare små-stressede de mig under fotograferingen af desserten ved at stå ved siden af og komme med "gode forslag" og spørge, om jeg ikke snart var færdig; de spiste simpelthen også hele beholdningen efterfølgende. Jeg nåede dog spørge dem, om det smagte godt, før de løb videre. Deres svar var: "Ja!? Ellers havde vi jo ikke spist op." #sommanspørgerfårmansvar.

Eton mess stammer så vidt vides fra Eton College og består i original-udgaven af jordbær, flødeskum og knust marengs. Jeg skiftede flødeskummet ud med is, fordi det ifølge kalenderen er sommer, og fordi is vel egentlig bare altid er en god ide. Og så greb det om sig, fordi jeg - så snart jeg havde tænkt is, marengs og bær - også tænkte guf og bærkompot. Så desserten endte med at blive en dansk sommer-udgave af den engelske klassisker. 

Eton mess med is og hjemmelavet guf (4 pers)

Marengs
75 g. æggehvider (ca. 1½ bægre past. æggehvide eller fra ca. 3 str. medium æg)
150 g sukker
Evt. lidt rød pastafarve

Tænd ovnen på 100 grader.
Pisk æggehviderne helt stive i en helt ren og tør skål. Der skal piskes længe så brug gerne en køkkenmaskine til dette eller i det mindste en el-pisker. Æggehviderne piskes indtil de er så stive, at man kan vende skålen på hovedet uden at hviderne falder ud (man behøver ikke nødvendigvis holde den ind over sit eget hoved, når man tester). Mens du stadig pisker, tilsættes sukkeret lidt ad gangen. Når al sukkeret er tilsat, piskes videre i ca. fem minutter til al sukkeret er opløst. Mrengsen skulle nu gerne være glat og skinnende. 

Hvis du gerne vil have farvet din marengs er det nu du skal dele den op i flere mindre portioner og blande farven grundigt i. Alternativt kan man male striber af farve på indersiden af en sprøjtepose før man putter marengsen i, for at få et mere marmoreret udtryk.

Kom marengsen i sprøjtepose med en tylle for enden (brug ny sprøjtepose og tylle for hver farve du vil bruge. Jeg brugte lidt forskellige tyller for at få forskellige former og størrelser. I så fald skal man bruge flere bageplader, fordi marengsene bliver færdige på forskellige tidspunkter). 

Sprøjt små marengs ud med lidt afstand imellem på én eller flere bageplader beklædt med bagepapir og bag dem midt i ovnen ca. 30-40 min. De er færdige, når de kan tages af bagepapiret uden at bunden hænger alt for meget fast i bagepapiret.

Lad afkøle på bagepariret på køkkenbordet.

Guf
1 bæger past. æggehvide 
75 g sukker
0,25 dl vand
Rød pastafarve

Kom vand og sukker i en gryde, og lad det simre under omrøring til al sukkeret er smeltet. Tag af varmen og lad køle lidt af, mens du pisker æggehviderne. Kom æggehviderne i en helt ren og tør skål og pisk dem helt stive med el-pisker eller køkkenmaskine. Hæld langsomt den endnu lidt varme sirup i, mens der stadig piskes. Bliv ved med at piske mindst 5 minutter til guffen er helt skinnende. Bland lidt rød farve i og pisk kort til farven er helt fordelt i guffen. Klar til brug!

Bær-cuolis
150 g. blandede bær (gerne fra frost)
50 g. sukker

Kom bær og sukker i en gryde, varm op til kogepunktet og lad det simre et par minutter - rør rundt ind i mellem. Lad køle ned til stuetemperatur før brug.

Herudover:
½ liter vanille-is
Friske bær (her jordbær og blåbær)
Evt. spiselige blomster

Læg skiftevis lag af is, bær og marengs (gerne let knuste) ovenpå hinanden i 4 skåle. Hæld lidt bær-coulis over. Top af med guf og marengs og evt. spiselige blomster til pynt. Spises straks.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)