Gå videre til hovedindholdet

Små blåbær-snurrer med marcipan



Siden jeg opdagede de smukke svenske kanelsnurrer for nogle år siden, har jeg ikke bagt en ærlig dansk kanelsnegl. Den svenske version er bare så fin at se på, og selvom de er lidt mere besværlige at lave, synes jeg faktisk også, de er meget sjovere at bage end sneglene.

Der findes et hav af opskrifter på vidunderlige kanelsnurrer, men snurrer kan laves med alt muligt forskelligt fyld. Her har jeg lavet en version med blåbær og marcipan, som lige nu ligger ude i fryseren og venter på, at vi skal mødes med min yngste datters klasse i Mindeparken i starten af juni. Snurrerne er dog prøvesmagt og godkendt af mine to piger.
Små blåbær-snurrer med marcipan (ca. 32 små ell. 16 store)
Dej
25 g gær
3 dl mælk
100 g smør
3 spsk sukker
½ tsk fint salt
½ tsk kardemomme
1 æg
Ca 550 g mel + ekstra til udrulning

Remonce
125 g blødt smør
125 g marcioan
125 g sukker
100 g blåbær (friske eller optøet fra frost)
3 spsk god blåbærsyltetøj

Desuden:
1 æg
Lidt perlesukker

Instruktioner:
Smelt smørret i en kasserolle. Tag det af varmen og kom mælken i. Lad afkøle til fingervarmt. Smuldr imens gæren i en røreskål. Kom mælken over og opløs gæren helt heri. Tilsæt sukker, salt, kardemomme og æg og rør det sammen. Tilsæt melet lidt efter lidt til du har en nogenlunde fast men stadig klistret dej. Ælt dejen godt igennem. Det er nemmest på en røremaskine. Dæk dejen med et rent klæde og lad hæve lunt en times tid.

Lav imens remoncen. Det er nemt gjort. Bland marcipan, blødt smør og sukker godt og grundigt til massen er ensartet. Bland herefter blåbærsyltetøjet grundigt i og vend endelig de hele blåbær i. Dæk til og stil til side til det skal bruges.

Rul dejen ud i en firkant (hvis du vil lave de små snurrer er det nemmest at dele dejen i to og lave snurrerne af to omgange) på et meldrysset bord til ca. 40 x50 cm. Smør remoncen ud i et jævnt lag på hele dejen med en spatel og fold herefter forsigtigt dejen ind over sig selv på den korte led og skær dejen i strimler på ca 2 cm (i alt 16 eller 32 strimler afhængigt af hvor store du vil have snurrerne). Skær hver strimmel  igennem på midten, men lad være med at skære den øverste halve cm over. Jeg kan ikke forklare med ord, hvordan man laver snurrer, men i linket herunder er der en fin video fra Magasinet Mad, der på pædagogisk vis viser det:
https://www.youtube.com/watch?v=ryPvH8Fqm44

Læg snurrerne med god afstand på to bageplader beklædt med bagepapir. Dæk med et rent klæde og lad efterhæve i 30 min.

Varm ovnen op til 185 grader varmluft. Pensl snurrerne med lidt sammenpisket æg og drys med perlesukker. Bag dem nederst i ovnen ca. 15 min. De må ikke blive alt for mørke. Lad afkøle på en bagerist.

Er bedst den dag de er bagt, men kan fint fryses, tøes op og lunes i ovnen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)