Gå videre til hovedindholdet

Cobb salad med jordbær og blue cheese dressing




Amerikansk mad er måske nok mest kendt for burgere, sandwich og anden fastfood, men de amerikanere kan altså noget med salat. Tag bare chef salad, garden salad, waldorf salad eller den her: Den mægtige Cobb salad.

Cobb salaten blev efter sigende opfundet i 1920'erne på Hollywood Derby Restaurant, hvor kokkene, der ikke selv havde fået noget at spise under serveringen, omkring midnat mixede forskellige rester fra dagens menu med lidt bacon og dressing - et voila: Cobb salaten var født (Cobb var navnet på restaurantens ejer).

I den klassiske Cobb salad er der smuldret blå ost. Det behøver jeg ikke spørge mine børn, om de bryder sig om, for det ved jeg så sikkert som amen i kirken, at de ikke gør. Derfor er den blå ost her serveret som en blue cheese dressing on the side. Det synes jeg til gengæld også er virkelig lækkert, og dressingen giver med sin på en gang cremede og skarpe smag lidt kant til salaten. Men man kan også fint bruge en god købe-dressing eller lave en anden dressing, f.eks. ranch dressing, som altid er lækker (se opskrift her: https://alverdensmad1.blogspot.com/2017/08/vegetar-chef-salad-med-ranch-dressing.html). 

I den originale version er der ikke jordbær i salaten, men altså: Det er jordbærsæson nu, og så skal der bare proppes jordbær i alt, hvad der overhovedet kan komme jordbær i. Jordbærerne fungerer rigtig fint her, som et lille sødt element, blandt de mere salte smage i salat og dressing. 


Cobb salad med jordbær og blue cheese dressing (4 pers)
Salat:
1 iceberg salat
3 æg
125 g bacon (1 pakke)
3 kyllingebryster
2 spsk olivenolie
4-5 tomater (jeg brugte tomater i forskellige farver)
2 avocadoer
250 g jordbær
35 g pinjekerner (1 pose)
Frisk timian/spiselige blomster til pynt

Dressing:
½ dl mælk
1 tsk lys eddike
½ dl creme fraiche
2 spsk mayo
½ tsk sukker
1 tsk løgpulver
Salt & peber
75 g gorgonzola

Salat:
Forbered først alle elementerne: Kog æggene til de er hårdkogte (ca. 12 min). Krydr kyllingestykkerne med salt og peber og steg dem møre på en varm pande med lidt olivenolie. Steg baconen sprød, enten på en pande eller i ovnen (200 grader i ca 12 min). Rist pinjekernerne et par minutter på en tør, varm pande til de tager lidt farve. Lad det hele køle lidt ned til stuetemperatur, før salaten samles.

Skær salaten i rustikke stykker, og bred den ud på bunden af en stor skål. Skær nu hver for sig æg, kylling, tomat, jordbær og avocado i tern og fordel dem over salten i "striber" (se billedet). Knæk baconen i mindre og fordel også disse stykker i en stribe. Drys de ristede pinjekerner over og pynt evt. med spiselige blomster og lidt timian over kyllingen.

Dressing:
Bland mælk, eddike, creme fraiche og mayo godt i en skål. Bland sukker og løgpulver i og smag til med salt og peber. Smuldr gorgonzolaen og bland den i dressingen. Smag til igen. Opbevares på køl indtil servering. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)