Gå videre til hovedindholdet

Tre slags paletas: Lime, rabarber og jordbær



Paletas (der betyder "lille pind" på spansk) er mexikanske ispinde, der typisk laves af frisk frugt og sælges af gadesælgere over hele Mexico. De er SÅ nemme at lave selv og SÅ lækre og læskende at spise. De smager af ren, forfriskende kold og sød frugt. Hvilket præcis er det, de er.

Paletas kan laves i nærmest lige så mange variationer, som der findes frugt (og grøntsager). For ca. 1½ år siden, da bloggen stadig var helt spæd, delte jeg en opskrift på avocado-paletas i forbindelse med den mexikanske højtid De dødes dag (https://alverdensmad1.blogspot.dk/2016/11/de-ddes-dag-avocado-paletas.html). Avocado paletas er nok stadig min favorit (ren cremet og sød velsmag), men det skader bestemt ikke med lidt variation, og de tre versioner, der er opskrifter på her, er alle utroligt læskende, især den med lime. Mine pigers favoritter er hhv. jordbær og avocado. Rabarber-isen falder lidt uden for nummer her, fordi rabarber er sådan en typisk dansk forårs-spise, og der er ærlig talt ikke meget mellemamerika over den. Men rabarber-versionen smager mildt og blidt og har bestemt sin berettigelse i denne lille is-trio. 

Man kan efterhånden ikke gå ind i en butik, der ikke sælger ispinde-forme: Jeg har set dem til en overkommelig pris i Kvickly, Bilka, Føtex, Tiger og Søstrene Grene, og som med alt andet kan man selvfølgelig også købe dem on the internets. Men isen (sorbet'en er det vel egentlig) kan også fryses i en form eller en gammel is-bøtte, hvis du nærer decideret uvilje mod at investere i ispinde-forme. 

Mit bedste bud er, at isene kan holde sig mindst en god måneds tid i fryseren - men vi når altid at få dem spist, inden der er gået så lang tid.
Jordbær paleta
Jordbær-paletas (ca. 8 stk):
400 g jordbær (evt. optøet fra frost)
1 dl vand
75 g sukker + evt. lidt ekstra
2 spsk citron- eller lime-saft

Kom jordbær, vand og sukker i en lille gryde og kog op. Lad blandingen simre i ca. 5 min til jordbærrene er helt bløde og snaskede. Smag til om der skal en smule mere sukker i. Tag af varmen og lad afkøle til stuetemperatur. Blend til en helt ensartet masse. Hvis du gerne vil have helt glatte ispinde, kan man lige sende massen en tur gennem en si. Smag til med citron- eller lime-saft. Hæld i ispinde-forme (eller en større form) og stil i fryseren til de er helt frosne (min. 4 timer og gerne natten over), inden de spises.

Lime paleta
Lime-paletas (ca. 8 stk):
9-10 lime
3 dl vand
150 g sukker

Skær de mange limefrugter over og pres saften ud af dem (jeg brugte en almindelig citronpresser. Det er hårdt arbejde). Kom saft, vand og sukker i en lille gryde, kog op og lad simre et par minutter til sukkeret er opløst. Tag af varmen, lad afkøle til stuetemperatur, hæld i is-pindeforme eller en anden form og frys i mindst fire timer eller natten over, inden de spises.


Rabarber paleta
Rabarber-paletas (ca. 8 stk):
Ca. 500 g rabarber (renset vægt)
100 g sukker + evt. lidt ekstra
1 dl vand
1 spsk citronsaft

Rens rabarberstænglerne og skær dem i ca. 1 cm korte stykker. Kom stykkerne i en lille gryde sammen med vand og sukker. Kog op og lad koge ca. 10 min til rabarberne er helt trevlede og opløste. Smag til om der måske skal lidt mere sukker i. Tag af varmen og lad køle ned til stuetemperatur. Blend til en helt fin masse. Smag til med citronsaft. Hæld massen i is-pindeforme eller en anden form og frys i mindst fire timer og gerne natten over, inden de spises.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)