Gå videre til hovedindholdet

Rabarbertærte med vanillecreme og karameliserede pistacienødder



De er alle vegne på nettet. 

De fine rabarberkager med sindrige og smukke geometriske eller sildebens mønstre på både danske og udenlandske blogs. Jeg ville gerne prøve kræfter med sådan en kage, men også gerne lave et mønster, jeg ikke havde set andre steder (altså same-same, but different), og derfor blev jeg inspireret, da jeg på vej hjem en dag lagde mærke til en af mine naboers indkørsel, hvor fliserne ligger i det, man vist kalder et vinkelforbandt læggemønster (eller noget). 

Kagen er en smule tidskrævende at lave, fordi flere af elementerne først skal laves og derefter køles ned. Men kagen er alt besværet værd med den sprøde bund og bløde vanillecreme toppet med saftig rabarber og klistrede nødder. Husk også endelig den hvide chokolade, der skaber et beskyttende lag mellem bund og creme. Chokoladen glemte jeg nemlig fuldstændig, da jeg selv lavede kagen her til Kr. Himmelfartsdag, hvor vi holdt en lille grill get-together. Men altså saftige rabarber og vanillecreme direkte ovenpå mørdej giver det, som de i den engelske udgave af Bagedysten, "The great British bake off", kalder en "soggy bottom". Jeg glemte rent chokoladen, og kagen her stod et par timer på køl, inden den skulle spises, og endte med at være en anelse soggy. Slet, slet ikke uspiselig, men det havde nu været endnu mere lækkert med en helt crispy-sprød bund under den bløde top. Så husk chokoladen der! Og så er det ellers bare med at være kreativ med rabarber-mønstrene.

Rabarbertærte med kagecreme og karameliserede pistacienødder (8-10 pers)
Mørdej:
225 g mel
50 g . flormelis
1 tsk vanillesukker
150 g koldt smør + lidt ekstra til at smørre formen
1 stort æg

Vanillecreme:
½ vanillestang 
5 dl mælk
1 æg og to æggeblommer
100 g sukker
25 g majsstivelse
25 g smør

Rabarber:
Et bundt rabarber (ca 600 g. renset vægt)
125 g sukker
½ vanillestang
Saft fra 1 appelsin

Desuden:
35 g pistacienødder 
50 g hvid chokolade

Mørdej
Kom mel, flormelis og vanillesukker i en skål. Skær det kolde smør i mindre tern og gnid det i melet indtil det minder om grov rasp. Saml dejen med ægget. Dejen skal ikke æltes, blot samles, så den er ensartet. Herefter kommes dejen på køl i mindst ½ time. Dejen skal være noget blød for en mørdej.

Vanillecreme
Lav imens vanillecremen.
Skrab vanillekornene ud af den halve vanillestang og kom kornene i en kasserolle sammen med mælken. Rør kornene ud i mælken. Varm langsomt mælken op til kogepunktet, mens du jævnligt rører rundt, så det ikke brænder på. Bland imens æg, æggeblommer, sukker og majsstivelse godt sammen i en stor skål. Når mælken er lige i nærheden af kogepunktet, blandes den lidt ad gangen (af tre-fire omgange) i æggeblandingen (grunden til al denne forsigtighed er selvfølgelig, at æg stivner, når de varmes til kogepunktet, og vi er ude efter creme, ikke scrambled eggs). Kom hele blandingen tilbage i gryden og varm igen op, mens du hele tiden rører rundt. Igen skal cremen ikke koge, men blot varmes op til den begynder at tykne. Når den gør det, tages den af varmen, og smørret røres i til det er helt smeltet og optaget i cremen. Kom cremen i en skål, læg husholdningsfilm direkte på cremen, så den ikke danner skind, og sæt den på køl, til den er helt afkølet.

Tilbage til dejen.
Tag dejen ud af køleskabet. Kom lidt mel på bordet og rul dejen tyndt ud, så den passer til en almindelig tærteform (ca. 30 cm i diameter) eller en firkantet tærteform (ca. 20 x 30 cm). Smør formen let med smør og kom forsigtigt tærtedejen i formen. Sæt på køl i 30 min, så den bedre holder sin form under bagningen.

Varm ovnen op til 175 grader varmluft. Prik bunden af tærtejen med en gaffel og bag den i ca. 20 minutter til den er netop bagt. Siderne kan falde lidt ned, men det skal nok gå det hele. Tag tærten ud og lad den køle helt af i formen.

Rabarber
Nu hvor ovnen alligevel er varm, kan du lave rabarberne med det samme. Forbered dem, mens dejen bages. Hvis du vil lave samme mønster som jeg har gjort, skæres de rensede rabarber ud i 4 cm lange stykker (det passer med at den gennemsnitlige rabarber er ca 2 cm bred og så kommer mønstret til at passe). Man kan selvfølgelig skære rabarberne ud i præcis den form, der passer en. Kom rabarber-stykkerne i en skål. Kom sukker, vanillekorn fra vanillestangen og friskpresset saft fra appelsinen oveni og vend rundt, så rabarberne er dækket. Læg rababerne ved siden af hinanden på en bageplade med bagepapir og bag 5-10 min i ovnen. Mærk forsigtigt på dem efter 5 minutter. De skal være bløde, men endelig ikke splatte ud. Tag rabarberne ud af ovnen, tag dem forsigtigt over på et fad eller lignende og køle af. Smid ikke bagepapiret ud! Hæld nødderne over på pladen og vend dem med en ske rundt i appelsin-sukker-rabarber-snasken. Sæt dem i ovnen i 5 minutter til de er karameliserede. Tag dem ud og læg dem med en ske over på en tallerken til afkøling. Når de er helt afkølede, kan de skilles ad med en gaffel, så de kan bruges til at drysse over kagen. Og nu må du smide bagepapiret ud!

Når tærten er helt afkølet, smeltes den hvide chokolade i mikroovn eller ved meget lav varme i en kasserolle og pensles over dejen. Igen skal chokoladen have tid til at køle af. Herefter kan cremen røres kort igennem og fordeles over tærten.

Når rabarberne er kølet af, kan de forsigtigt lægges på kagen i det ønskede mønster (der er masser af inspiration at hente på nettet!). Drys lidt (eller alle) de karameliserede pistacienødder over. Jeg har desuden pyntet med lidt gule, spiselige skovsyre-blomster.

Opbevar kagen på køl, til den skal spise. Er bedst samme dag som den er lavet. Elementerne (brund, creme, rabarber, nødder) kan dog laves dagen i forvejen og så blot samles på dagen, hvor kagen skal spises.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)