Gå videre til hovedindholdet

Peach & blueberry skillet cobbler



Crumble cakes - eller smuldrekager - har længe været en yndet dessert i min omgangskreds. Crumbles er nemme at smide sammen, kræver ikke mange ingredienser og smager himmelsk.

Cobbleren stammer fra sydstaterne og er at sammenligne med en fancy form for crumble. Den er lige så nem at lave, men gør brug af lidt mere mørdej - og mørdej er vi nogen, der er (lidt for) glade for. Ligesom en crumble kan cobbleren varieres i det uendelige med den lige frugt, man har lyst til eller har ved hånden. Cobbleren har i øvrigt fået sit navn, fordi den af udseende minder lidt om brosten (cobblestone), der ligger ved siden af hinanden. Heldigvis er der slet, slet ikke noget brosten over den måde, den smager på! -det skulle da lige være, hvis man lod den stå alt for længe i ovnen.

Nåmenaltså, denne simple cobbler er bagt i en støbejernspande (skillet) - for sådan én er jeg den lykkelige ejer af - men kagen kan lige så fint bages i en helt almindelig tærteform eller et ovnfast fad. Så no worries - get baking!

Peach & blueberry skillet cobbler (6-8 pers)
Dejen:
100 g hvedemel
50 g mandel mel (eller 50 g. hvedemel)
50 g sukker
1 tsk bagepulver
½ tsk kardemomme
100 g smør
2 tsk kold mælk (brug gerne kærnemælk, hvis du har, men alm mælk er også fint)

1 stor ds ferskner (820 g/470 g drænet vægt)
100 g blåbær (friske eller fra frost)
2 spsk amaretto (kan udelades)
1 spsk majsstivelse
Lidt smør til formen/støbejerns-panden

Til pensling:
1 æg
Lidt perlesukker
Lidt hasselnøddeflager

Til servering:
Vanilleis eller creme fraiche

Dejen:
Bland mel, mandelmel, sukker, bagepulver og kardemomme i en skål. Smuldr det kolde smør heri. Saml dejen med 2 spsk kold mælk. Sæt dejen på køl , mens frugten forberedes.

Dræn fesknerne pånær ca ½ dl væske, som hældes i en skål. Skær fersknerne i mindre stykker og kom dem ned i skålen. Hæld amarettoen i. Drys majsmelet i og vend rundt, så melet blander sig med væsken. Smør formen/støbejerns-panden med lidt smør og kom fersknerne og væsken heri. Fordel blåbær over. 

Varm ovnen op til 175 grader varmluft, mens du forbereder det sidste.

Tag dejen ud fra køl og del den i 8 dele, der rulles til små kugler, presses lidt flade og fordeles ovenpå frugten. Pensl med lidt sammenpisket æg og drys med perlesukker og nødder.

Bag 20-25 min midt i ovnen til dejen er sprød og lige knap gennembagt.

Lad afkøle en smule før den serveres med is eller creme fraiche.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)