Gå videre til hovedindholdet

Masser af inspiration til påskefrokosten (med dem du allerede er hjemme sammen med, selvfølgelig)

Selvom det lige nu ind imellem føles som om tiden er gået helt i stå, og dagene flyder sammen, så nærmer påsken sig alligevel med hastige skridt, og bare fordi vi ikke kan holde stor påskefrokost med familien (det må vi bare glæde os til at gøre senere), så behøver vi jo ikke snyde os selv for noget af den gode påskemad her og nu. 

Herunder har jeg samlet mit bedste bud på en række lækre retter her fra bloggen, som er gode i påsken, men som i det hele taget også er en kulinarisk fejring af alle de lækre ingredienser, som foråret har at byde på.

Sprød forårstærte med små kartofler, asparges og brie

Min absolutte yndlings forårstærte har et hemmeligt våben - eller ingrediens om man vil. Under lækre asparges og små kartofler gemmer sig nemlig et cremet lag brie, der bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Find opskriften lige her:
https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/04/forarstrte-med-asparges-sma-kartofler.html

Tunsalat med æg, rejer og asparges
Jeg forbinder i høj grad påsken med med fisk og rejer og æg, og denne salat har det hele. Den kan spises som den er eller serveres med rugbrødschips eller små stykker flutes. Opskriften er lige her: 
https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/04/forarssalat-med-tunmousse-g-rejer-og.html

Fine lyserøde djævleæg
Devilled eggs eller djævleæg er en rigtig lækker måde at spise æg på, hvor blommen tages ud af det kogte æg, blandes sammen med alskens lækre sager og puttes retur. I denne udgave lægges æggene i rødbedesaft for at give dem en fin lyserød farve, som vil pynte på ethvert påskebord. Her er opskriften: https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/04/lyserde-djvleg-med-bacon.html

Laks med sennep og ahornsirup
Det her er uden tvivl en af de lækreste måder at spise laks på, jeg kender. Den sød-stærke blanding af sennep og ahornsirup smager helt fantastisk på den fede fisk. Opskriften findes lige her:
https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/03/maple-mustard-salmon-laks-med.html

Nordisk forårsfad
Masser af ost, friske grøntsager og frugt sammen med rabarberchutney, tunmousse og karsemayo. Så kan man ikke ønske sig meget mere på et forårsfad - jeg kan ihvertfald ikke. Opskrifter på alle lækkerierne finder lige her: 
https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/04/nordisk-forars-fad.html

Smörgastorta
Smörgastorte er en svensk opfindelse og er meget nemmere at lave end det måske ser ud til. Tærten er fuld af tilsmagt flødeost, laks og rejer på bunde af groft sandwichbrød - og kan pyntes så meget eller lidt man orker (jeg orker som regel meget pynt). Følg linket til opskriften:
https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/06/smorgastorta-svensk-smrrebrdstrte-med.html

Hotdogs med rejesalat
Vi bliver i den svenske boldgade med disse hotdogs, som ikke fuýldes med pølser men istedet med en frisk og grøntssagsfyldt rejesalat. Super lækkert og opskriften er lige her: https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/04/hotdogs-med-frisk-rejesalat.html

Små butterdejstærter med asparges og brie 
Hurtigt lavede og hurtigt spiste små hapsere er disse sprøde og lækre butterdejstærter med brie og friske grønne asparges, og den nemme opskrift findes lige her  https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/05/sma-butterdejs-trter-med-asparges-brie.html


Skagenrøra aka den bedste rejesalat!
Skagenröra er den mest søgte opskrift  nogensinde på min lille blog, og denne svenske rejesalat (som min gode veninde Mette har lært mig at lave) er da også helt utroligt lækker med masser af friske krydderurter. Prøv selv: https://alverdensmad1.blogspot.com/2017/11/den-helt-fantastiske-rejesalat.html

Enhver påskefrokost bør slutte med et sødt punktum. Herunder er forslag til forskellige af slagsen.

Mazarintærte med påskepynt
En nem mazerintærte med sprød tærtedej, blødt mazarinfyld og knasende chokolade pyntet med lidt færdigtkøbte påskeæg falder vist i de flestes smag. Opskriften er her: 
https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/03/stor-mazarintrte-med-paskepynt.html

Citron- og vanillemoussekage
En helt utroligt gul, påsket og lækker kage findes lige her: 
https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/04/citron-og-vanillemoussekage-med-citron.html 

Maple pecan pie 
Maple pecan pie er en utroligt lækker tærte, der især smager godt lun og med en god scoop vanilleis til. Opskriften findes her: 
https://alverdensmad1.blogspot.com/2019/04/maple-pecan-pie.html

Rabarbertærte med creme og kandiserede pistacienødder
En sprød tærte med vanillecreme og rabarber - så bliver det ikke meget bedre. Opskriften er lige her:
https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/05/rabarbertrte-med-vanillecreme-og.html

Rigtig god anderledes påske derude/derinde!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)